India/Nepal 1998

In June and July of 1998, myself and two friends (Alex & Hans) have travelled through India and Nepal, to see as many aircraft as possible, and to get to know these countries of course. For now the story is in Dutch, I will translate it if I ever find the time.

Van het kastje naar de muur

Wanneer: 13 juni 1998 t/m 11 juli 1998
Wie: Alex (de helft)
Hans (drie kwart)
Marcel (the whole shabang)
Doel: Indiase vliegtuigen, dondert niet wat.

Zaterdag 13 juni 1998

De vlucht van Schiphol, via Parijs en Doha (Qatar), naar Muscat (Oman) verliep min of meer zonder bijzonderheden, slechts een uurtje vertraging. Omdat de aansluiting ook een uur vertraging had opgelopen, mochten we toch nog twee-en-een-half uur op het vliegveld van Muscat vertoeven, zodat we mooi tijd hadden om, behalve wat leuke vliegtuigen, de eindfase van de WK-voorronde Nederland-België te zien.

June 13th 1998, Doha

A4O-EJ A.320-212 Gulf Air 466
A4O-EK A.320-212 Gulf Air 481
A4O-GI B.767-3P6(ER) Gulf Air 24485
A7-ABC B.727 Qatar Airways
A7-ABD B.727-264A Qatar Airways 22982
A7-ABE B.727 Qatar Airways
A7-ABG B.727-294A Qatar Airways 22043

June 13th 1998, Muscat

A4O-ED A.320-212 Gulf Air 375
A4O-EF A.320-212 Gulf Air 421
A4O-EI A.320-212 Gulf Air 459
A4O-EJ A.320-212 Gulf Air 466
A4O-GS B.767-3P6(ER) Gulf Air 26236
A4O-GT B.767-3P6(ER) Gulf Air 26238
A4O-GV B.767-3P6(ER) Gulf Air 26235
A4O-MA A.320-231 Oman Air 230
A4O-MB A.320-231 Oman Air 225
A4O-MC A.320-211 Oman Air 289
A4O-DB DHC.6-300 Oman Airlines 813
A4O-FB F-27-500 Oman Airlines 10630
A4O-FC F-27-500 Oman Airlines 10631
A4O-FE F-27-500 Oman Airlines 10641
A4O-FG F-27-500 Oman Airlines 10642
551 BAC.1-11 485GD (F) Sultan of Oman’s AF 247
552 BAC.1-11 485GD (F) Sultan of Oman’s AF 249
553 BAC.1-11 485GD (F) Sultan of Oman’s AF 251
C-130H Sultan of Oman’s AF
C-130H-30 Sultan of Oman’s AF
502 C-130H Sultan of Oman’s AF 4916
503 C-130H Sultan of Oman’s AF 4948
EI-EJA B.767 Air Europa
G-ZZZB B.777-236 British Airways 27106
HB-IPH A.310-322(ET) Swissair 409
VT-EPQ A.320-231 Indian Airlines 090

Zondag 14 juni 1998

Onderweg naar Delhi de 3e warme maaltijd binnen 24 uur weggewerkt (weer kip). Hoewel het in Muscat warmer was dan in Delhi, komt in Delhi de warmte toch een stuk overweldigender over. Dat zal wel van de vochtigheid komen. Na eerst de beide terminals gechecked te hebben, als je vanaf de departure-hal naar rechts het hek volgt, kom je na een paar honderd meter vanzelf langs een plek waar je tussen een muurtje en het hek in kunt staan en een gedeelte van het platform kunt zien. Ook kun je hiervandaan één van de banen
zien en komt in ieder geval al het domestic verkeer hierlangs. Daarna zijn we met z’n drieën en alle bagage in één riksja gaan zitten/hangen om naar Connoughtplace vervoerd te worden en dat is best wel krap. Op Connoughtplace hebben we ons laten verleiden om naar een tourist-office gebracht te worden waar ons een hotelkamer voor 25$ per nacht werd aangenaaid.

June 14th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

4L-85558 Tu.154B2 Air Georgia 82A-558
D-ABZB B.747 Lufthansa
EX-85559 Tu.154B2 Kyrkhyzia 82A-559
EY-85511 Tu.154B2 Tajikistan 82A-511
PH-BUW B.747-306 KLM 23508
VT-DVB B.707
DC.3
HAL.748
HAL.748
VT-EQT A.310-304 Air India 544
VT-EQS A.310-304 Air India 538
VT-EGC B.747-237B Air India 21995
VT-EVB B.747-437 Air India 28095
VT-DXH HAL.748-224 Srs.2 Border Security Force K/748/513
VT-EIR HAL.748-224 Srs.2M Border Security Force K/748/587
VT-EFW A.300B2-101 Indian Airlines 111
VT-EHD A.300B4-203 Indian Airlines 182
VT-EPM A.320-231 Indian Airlines 075
VT-EPQ A.320-231 Indian Airlines 090

June 14th 1998, Delhi – Air Force Headquarters

IE1205 Ajeet Bharatiya Vayu Sena
IE1246 Ajeet Bharatiya Vayu Sena
IE1975 Ajeet Bharatiya Vayu Sena

Maandag 15 juni 1998

Vanochtend de grootste kakkerlak gespot, die ik ooit gezien heb (ruim 5 centimeter). Best leuk, als ‘ie tenminste niet uit m’n rugzak was komen kruipen. Geen van ons had zin om een vlek in het tapijt te maken dus nu zit ‘ie onder Hans z’n bed.

Safdarjung-Airport. Met de riksja naar de terminal, 3 kwartier lopen (38(C) om bij de flying club te horen dat we op de terminal een permit moeten halen om te mogen kijken. Na bij de terminal van een stuk of 5 kastjes naar evenzovele muren gestuurd te zijn, iedereen wist precies wat we nodig hadden en iedereen wist ook dat iemand anders dat moest regelen, keerden we onverrichter zaken terug naar Hans. Aangezien er slechts 2 Cessna’s, 2 King Air’s en een Krishak te zien zouden zijn bij de gliderclub, werd het ons iets te veel moeite. Toen maar geprobeerd het hoofdkwartier van de luchtmacht te vinden. Dat lukte niet, maar wel werden we via de luchtmacht-golf-course naar het Palam-museum
gebracht, waarvan wij uiteraard al wisten dat het op maandag gesloten was. De daar aanwezige personeelsleden waren zeer welwillend om ons te laten kijken maar hadden geen sleutel van de hal. Dan toch maar op woensdag naar het museum. Al lopend langs het hek was het kwik inmiddels gestegen naar 41(C, das best warm. Bij de terminal hebben we nog een plek gevonden waar een goed overzicht over het domestic platform te krijgen is, dit is het platform waar ook de militaire Il.76’s en Boeing 707’s staan. Als je met je gezicht naar de Arrival-hal staat, ga je naar links. Na een meter of 50 komt er een soort poortje, met een bord van de “Airports Authority of India” erboven. Loop door dat poortje, over scooter-parkeerplaats en je ziet vanzelf dat je aan het eind rechts door een hek het platform op kijkt. Later in de trip zouden we erachter komen dat je hier wel vrij vlot en regelmatig wordt weggetrapt, maar ze bijten niet. Op de terugweg zagen we vanuit de taxi bij het West AF HQ een Mystere en een Gnat op palen tentoongesteld staan.

June 15th 1998, Delhi -Safdarjung

VT-AKH DH.85 Air India pres.

June 15th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

VT-EGG B.737-2A8 Advc. Alliance Air 22283
VT-EWC B.737-2U4 Advc. Alliance Air 22576
BH1011 HS.748 Bharatiya Vayu Sena
H2379 HS.748 Bharatiya Vayu Sena
K3013 Il.76 Bharatiya Vayu Sena 00.3488629
VT-EHL HAL.748-224 Srs.2 Border Security Force K/748/549
VT-EHC A.300B4-203 Indian Airlines 181
VT-.VD A.300 Indian Airlines
VT-EPK A.320-231 Indian Airlines 058
VT-EGJ B.737-2A8 Advc. Indian Airlines 22286
VT-JAQ B.737 Jet Airways
VT-UPC F-27-500 UP Air 10667

June 15th 1998, Delhi – Subrota Park

IE1061 Ajeet Bharatiya Vayu Sena pres.
IA1016 Mystere 4A Bharatiya Vayu Sena pres.

Terug in het hotel, op het bed liggen tickets, dollars en traveller-cheques uitgespreid te drogen. Het waterdichte vak in mijn moneybelt bleek toch niet zo heel erg waterdicht, waardoor ik er dwars doorheen heb gezweet. Een voordeel van dit dure hotel, is zojuist gebleken, is dat je voor 8 rupees (40 cent) een blouse kan laten wassen. Voor dat geld gaan we dus niet zelf lopen klooien. In tegenstelling tot wat ons was beloofd, bleken onze kleren ’s avonds nog niet terug te zijn, morgenochtend moest zeker lukken.

Dinsdag 16 juni 1998

De moeson lijkt Delhi gevonden te hebben. In de stromende regen gaan we nog even terug naar de plek bij het Western AF HQ, waar we gisteren een paar kisten tentoongesteld zagen staan. En passant kwamen we nog een Su.7 tegen die bij een school op de speelplaats stond. Op de terugweg, na nog even op de luchthaven gekeken te hebben, naar de stad in een lekke taxi in een wolkbreuk gereden. Helaas werkten, behalve het dak, ook de ruitenwissers niet dus werd het bij tijd en wijle best spannend. Terug in het hotel maar weer eens naar de kleding gevraagd, die komt vanavond om 10.00 uur. Het zal mij benieuwen.

June 16th 1998, Delhi – Army Public School

B909 Su.7BMK Bharatiya Vayu Sena 7212 pres.

’s Avonds om 10 uur, inderdaad de kleren. Schoner dan ooit en netjes gestreken. Vanavond weer bij restaurant Pakwan gegeten, lekker voor weinig.

Woensdag 17 juni 1998

Vanochtend eerst de zooi ingepakt en het hotel betaald, daarna naar het luchtmacht museum op Palam via de terminal om geld te wisselen. De eerste honderd dollar en mijn voorraadje rupees zijn er al door. Dat gaat eigenlijk iets te hard, maar we hebben dan ook een aantal beginnersfouten gemaakt die niet meer zullen voorkomen. Om van de terminal naar het museum te komen nemen we een taxi. Voorin kwamen, behalve de chauffeur, nog 2 mannen zitten die blijkbaar de zelfde kant op moesten. Na een paar honderd meter vloog de linker voordeur open en lazert er één van die mannetjes uit de taxi die zich nog net aan de deur kan vasthouden en zo een aantal meters achter de taxi aansleept. En passant worden nog een paar bagagetrolleys geramd, maar ook daardoor laat het mannetje zich niet van de wijs brengen. Terug in de taxi, de deur extra hard dichtslaan, en verder. Weer een paar honderd meter verder een knal, rook, zowel buiten als binnen, en doorrijden met alle raampjes open omdat door de rookontwikkeling het zicht wordt belemmerd. Uiteindelijk toch maar gestopt en verder met een andere taxi. Uiteindelijk in het museum aangekomen wilden wij natuurlijk ook de vliegtuigen van het museum zien die in opslag
stonden en eigelijk niet voor publiek te bezichtigen waren. Na slechts één kastje en één muur gaven we het op omdat het tweede kastje zich op de Nederlandse ambassade bevond, waarvandaan een brief naar de volgende muur, het Airforce HQ, gestuurd moest worden, hetgeen weer zou leiden tot een permit van de sucurity-officer, in wiens kantoor wij ons nu ook al bevonden.

June 17th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

VT-EVD A.300 Indian Airlines
VT-ESJ A.320-231 Indian Airlines 490
VT-JAN B.737-48E Jet Airways 25775
VT-JAR B.737-45R Jet Airways 29032
9N-ACA B.757-2F8 Royal Nepal Airlines 23850
N921FT B.747-283B Polar 21575
RA-…31 Il.76 Aeroflot
VH-OGH B.767-338(ER) Quantas 24930

June 17th 1998, Delhi – Palam Air Station – Indian Air Force Museum

MXY-7 Japanese AF
BL727 An.12B Bharatiya Vayu Sena
HE924 B-24J Bharatiya Vayu Sena 1508
IK450 C-119G Bharatiya Vayu Sena
IF907 Canberra Bharatiya Vayu Sena
E2016 Ajeet Bharatiya Vayu Sena
IE1059 Gnat F.1 Bharatiya Vayu Sena FL-9
D1205 HF-24 Marut 1 Bharatiya Vayu Sena
IX737 HT-2 Bharatiya Vayu Sena
BA263 Hunter F.56 Bharatiya Vayu Sena
AB832 Hurricane Bharatiya Vayu Sena
IL860 Il.14 Bharatiya Vayu Sena
N949 Hindustan HAOP-27 Bharatiya Vayu Sena
I589 Lysander Mk.II Bharatiya Vayu Sena
C 499 MiG.21PL Bharatiya Vayu Sena
BZ900 Mi.4 Bharatiya Vayu Sena
IA1329 Mystere 4A Bharatiya Vayu Sena 401
IC554 Ouragan Bharatiya Vayu Sena
IV3368 Prentice T.1 Bharatiya Vayu Sena
HS986 Spitfire F.XVIIIe Bharatiya Vayu Sena 6S.699526
B888 Su.7B Bharatiya Vayu Sena
IZ1590 S-55C Bharatiya Vayu Sena
HA623 Tempest Mk.II Bharatiya Vayu Sena
ID606 Vampire NF.54 Bharatiya Vayu Sena 13085
K813 Wapiti Mk.IIA Bharatiya Vayu Sena

June 17th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

K3070 An.32 Bharatiya Vayu Sena
K2899 B.707-337C Bharatiya Vayu Sena 19988
Z2369 Mi.8T Bharatiya Vayu Sena
VT-EUN Ce.550 India International Airways 5500352
VT-EDW A.300B2-101 Indian Airlines 036
VT-JAK B.737-4Y0 Jet Airways 24687
VT-JAN B.737-48E Jet Airways 25775

’s Avonds om 10 uur, inderdaad de kleren. Schoner dan ooit en netjes gestreken. Vanavond weer bij restaurant Pakwan gegeten, lekker voor weinig.

Donderdag 18 juni 1998

Gisteren zijn we met de trein naar Agra gereisd. Na het ontbijt werden we opgehaald door onze riksja-wallah annex gids voor vandaag. Eerst naar het vliegveld. Van kastjes en muren was hier geen sprake, we mochten er gewoon niet op. Er is wel een civiele terminal, maar daar mag je alleen heen als je een ticket hebt. Zelfs het argument dat we naar de terminal wilden om een ticket te kopen, hielp niet.En van buitenaf is het ook al geen doen. Op Agra geen vliegtuigen dus, wie weet meer succes op Jaipur of Jodhpur.

Vrijdag 19 juni 1998

Vanochtend vroeg op, want de bus vertrekt om half acht. In de bus bleek dat onze stoelnummers dubbel waren verkocht en dat die andere kopers er eerder bij waren dan wij. Toen maar op andere plaatsen gaan zitten, hetgeen voor Alex en mij beter afliep dan voor Hans. Toen de bus namelijk helemaal vol was, kwam er nog één man binnen die natuurlijk een reservering had voor de stoel waar Hans nu op zat. Hans mocht derhalve in het chauffeurscompartiment zitten, hetgeen met de Indiase rijstijl geen pretje is. Dan zie je namelijk precies hoe rakelings de bussen en vrachtwagens langs elkaar razen. In Jaipur hebben we de bus voor morgen naar Jodhpur gereserveerd, nog vroeger op dus, want deze bus
vertrekt al om zeven uur. Daarna, via het vliegveld (prima uitzicht vanuit het restaurant, maar wel erg dure cola (ƒ1,25)) naar de stad om in ieder geval het “paleis der winden” te zien voordat we weer vertrekken.

June 19th 1998, Jaipur

VT-JAE B.737-4H6 Jet Airways 27086
VT-EPU Do.228-201 National Airports Authority 8090/HAL2016

Zaterdag 20 juni 1998

Hans is vannacht ziek geworden en Alex voelt zich ook niet optimaal, dus we hebben de bus maar laten lopen. Eerst dus maar uitgeslapen en daarna naar het station om voor morgen een treinkaartje te regelen. Omdat er in dit dorp geen ruk te beleven valt, behalve de dingen die we gisteren al gezien hebben, zitten we (Alex en ik) maar weer op het vliegveld, in het airconditioned restaurant.

June 20th 1998, Jaipur

VT-EGF B.737-2A8 Advc. Indian Airlines 22282
VT-EHF B.737-2A8 Advc. Indian Airlines 22861
VT-JAI B.737 Jet Airways
VT-MPS A.109 Madhya Pradesh Gvmt.

Maandag 22 juni 1998

Op het dakterras van hotel “Swastika” in Jaisalmer vliegen de Mi.24’s en de Mi.8-en je om de oren. Om de hoek stond nog een verassing op ons te wachten:

June 22nd 1998, Jaisalmer

D1237 HF-24 Marut 1 Bharatiya Vayu Sena pres.

Dinsdag 23 juni 1998

Vanochtend eindelijk 2 Mi.8-en kunnen lezen. Inmiddels blijken er ook MiG.21’s en MiG.27’s op Jaisalmer te landen. Omdat Jaisalmer een enorm veld is, midden in de woestijn, hebben we niet geprobeert om dichterbij te komen. Het leek ons in dit land (en bij deze temperatuur) niet handig om zonder beschutting langs het hek te gaan staan. Helaas heeft dit veld geen civiel gedeelte (daar kun je tenminste gewoon een taxi naartoe nemen). Hans en Alex kregen vanuit het zwembad nog wel een Mi.8 voor de verrekijker.

June 23rd 1998, Jaisalmer

Z2390 Mi.8T Bharatiya Vayu Sena
Z2451 Mi.8T Bharatiya Vayu Sena
Z2481 Mi.8T Bharatiya Vayu Sena

Woensdag 24 juni 1998

Vandaag, vanuit het zwembad, eindelijk een Mi.24 voor de kijker waarvan we ten minste een deel van de regi konden lezen.

June 24th 1998, Jaisalmer

..211 Mi.24 Bharatiya Vayu Sena

Donderdag 25 juni 1998

Vanochtend om 5:00 uur waren we al in Jodhpur. Alex heeft besloten het op te geven en een vliegticket naar huis te gaan kopen. Vanaf vanmiddag zijn we dus nog een dag of 5 met z’n tweeën en daarna moet ik het anderhalve week in m’n eentje redden. Ik heb er alle vertrouwen in dus met mij gaat alles goed. Zelfs mijn dreigement dat ik Alex de rest van z’n leven zou pesten dat ‘ie een watje is omdat hij India niet aankan, kan hem er niet van weerhouden nu naar huis te willen.En zo geschiedde. Alex is vanmiddag om een uur of drie op de bonnefooi naar Delhi gevlogen.

June 25th 1998, Jodhpur

VT-EHH B.737-2A8 Advc. Alliance 22863
D1198 HF-24 Marut 1 Bharatiya Vayu Sena
.2032 F HS.748 Bharatiya Vayu Sena
VT-EHF B.737-2A8 Advc. Indian Airlines 22861

Vrijdag 26 juni 1998

Gisteren hadden Hans en ik al het plan opgevat om vandaag eens te kijken of we in de landing van Jodhpur niet wat vliegmachines konden gaan zien. Het grootste probleem bleek hierbij om van de riksja-wallah af te komen, die er niet van was te overtuigen dat wij van de luchthaven-terminal, die om half acht ’s ochtends nog verlaten was, echt niet terug naar de stad wilden, maar liever een eindje gingen wandelen in de brandende zon. De locatie waarvandaan we de kisten konden zien landen vonden we doordat er een MiG.21 over
onze hoofden kwam denderen. Eerst zijn we in een in aanbouw staand huis gaan zitten, lekker beschut tegen zon en overijverige bewakers, maar daar bleken we er iets te recht onder te zitten, en van onderen lijken die vliegtuigen allemaal wel erg veel op elkaar. Zodoende zijn we ons heil maar in de bosrand rond de akker gaan zoeken. Hier zaten we beter, waardoor we gelukkig flink wat MiG’s hebben kunnen noteren en fotograferen. De MiG.21’s en 27’s waren alle voorzien van een squadronbadge, zie foto’s (???), van welk squadron is mij niet bekend. Een van de MiG.21’s was in desert-camo, de rest was egaal grijs.

June 26th 1998, Jodhpur

C2024 MiG.21bis Bharatiya Vayu Sena
C2272 MiG.21bis Bharatiya Vayu Sena
C2314 MiG.21bis Bharatiya Vayu Sena
C2325 MiG.21bis Bharatiya Vayu Sena
C2791 ?? MiG.21bis Bharatiya Vayu Sena
C2804 MiG.21bis Bharatiya Vayu Sena
C2821 MiG.21bis Bharatiya Vayu Sena
..613 MiG.23UB Bharatiya Vayu Sena
TS518 MiG.27ML Bharatiya Vayu Sena
TS656 MiG.27ML Bharatiya Vayu Sena
TS660 MiG.27ML Bharatiya Vayu Sena
TS664 MiG.27ML Bharatiya Vayu Sena

Zondag 28 juni 1998

Met de trein, via Gwalior, naar Varanasi, althans dat dachten we. Op het moment dat ik dit schrijf realiseer ik mij dat het vandaag de 28e is. En er stond toch 29e op het treinticket? En inderdaad ziet het er naar uit dat we een dagje Gwalior in het verschiet hebben.Gwalior heeft ook een vliegveld. Het is een mooi, overzichtelijk vliegveld met een ruime moderne terminal, waarin zelfs een soort “viewing-area” te vinden is. Indian Airlines voert twee verschillende vluchten uit op dit vliegveld, van Delhi naar Bombay via Gwalior, en van Bombay naar Delhi via Gwalior, en dat dan maar liefst vier keer per week. Helaas niet op zondag.

Maandag 29 juni 1998

Vanochtend toch maar weer naar het vliegveld. Er bleken volgens de kopieën van Hans Mirage 2000’s te staan hier. Behalve dat vonden we ook nog een stapeltje MiG.29’s (8 stuks), helemaal niet erg. Overigens moesten we ons daarvoor wel in het niet toegankelijke deel van de terminal begeven. Eerst werden we daar twee keer weggetrapt, de derde keer was scheepsrecht. Door een raam in het trappenhuis zagen we de MiG’s staan. Dat dit naar ons gevoel niet geheel veilig was is er de reden van dat we ze niet allemaal hebben gelezen. Er was bij de MiG’s geen actie te bekennen, alleen de Mirage en de Antonov waren in beweging (de Mirage kwam binnen en de Antonov taxiede wat rond).

June 29th 1998, Gwalior

K2762 An.32 Bharatiya Vayu Sena 1208
MiG.29 Bharatiya Vayu Sena Spec.c/s
MiG.29 Bharatiya Vayu Sena Spec.c/s
KB713 MiG.29 Bharatiya Vayu Sena
KF111 Mirage 2000 Bharatiya Vayu Sena
B… Su.7B Bharatiya Vayu Sena

Woensdag 1 juli 1998

Per riksja de 23 km. naar de lokale vlieghei afgelegd. Varanasi heeft een typisch Indiaas vliegveld, hetgeen betekent dat er ruk te doen is. De eerste actie die we hier kunnen verwachten vindt misschien plaats over een uur of 2, als er geen vertraging is. Daar hebben we maar niet op gewacht. Omdat het al sinds zondag niet lukte om Alex telefonetisch te bereiken, heeft Hans nu maar iemand anders uit bed gebeld om eens te horen of die al iets van ome Alex heeft gehoord. Alex blijkt met cholera in het AMC te liggen. Hij zou zondag of maandag zijn thuisgekomen en morgen of overmorgen al weer naar huis mogen. Ik ben erg benieuwd naar het verhaal hoe dat allemaal zo is gekomen, en hoe het komt dat Hans en ik nergens last van hebben.

Vrijdag 3 juli 1998

Hans is achtergebleven in Varanasi, waarvandaan hij (volgens plan) terugvliegt naar Delhi en daarna naar Nederland. Ik ben op weg naar Nepal. Na weer eens 9 uur in een bus doet alles pijn. Met name zitvlak en knieën hebben het moeten ontgelden. Van een Los Angeliaan in de bus kreeg ik de tip om naar het “Namaskar Guest House” te gaan. Bleek een goede tip want ik zit midden in het centrum op een double room with att. bath voor maar Rp.100. Na een paar uurtjes slaap heb ik eerst m’n vuile was maar eens aan de
laundry service mee gegeven, daarna een paar e-mail’s verstuurd, wat gegeten en m’n vliegticket weggebracht voor reconfirmation. Toen maar eens het vliegveld uitgechecked. Tot mijn grote verassing een redelijk drukke luchthaven met zowel op de International als op de Domestic terminal een uitzwaaiterras, waarvandaan zelfs gefotografeerd mag worden. Daar heb ik het dus bijna de hele dag uitgehouden.

July 3rd 1998, Kathmandu – Tribhuvan

9N-ADJ Bell 206
9N-ACC DHC.6
9N-AED AS.350
9N-AAU HS.748
9N-AEE Be.1900D Buddha Air
9N-AEK Be.1900D Buddha Air
9N-ADP Mi.17-1V Cosmic Air 95898
9N-ACE Do.228-101 Everest 7168
9N-ACG Do.228-212 Everest 8186
9N-ADK Mi.17 Everest 59489605122
9N-ADL Mi.17 Everest 59489605283
9N-AEO Do.228 Gorkha Airlines
9N-ADS Mi.17-1V Gorkha Airlines 95603
9N-ADT Mi.17-1V Gorkha Airlines 95604
9N-AEB DHC.6 Lumbini Airways
9N-AEQ DHC.6 Lumbini Airways
9N-ADI AS.350B2 Manakamana 2447
9N-ACP HS.748-256 Srs.2A Necon Air 1667
9N-ADE HS.748-378 Srs.2B Necon Air 1784
9N-AEG HS.748-501 Srs.2B Necon Air 1806
RAN-30 Alouette III Nepal AF
RAN-20 HS.748-275 Nepal AF 1698
RAN-28 SA.330J Nepal AF 1312
RAN-14 SC.7 Nepal AF SH.1894
RAN-19 SC.7 Nepal AF
9N-ACX HS.748-426 Srs.2B Nepal Airways 1799
Mi.17 Nepal Airways
9N-ADC Mi.17 Nepal Airways 59489607321
9N-ADG Mi.17 Nepal Airways
9N-ADN Mi.17 Nepal Airways 95985
9N-RAI Bell 206L-3 Nepal Royal VVIP Flight 51273
9N-RAL Bell 206L-4 Nepal Royal VVIP Flight 52021
9N-RAJ AS.332L1 Nepal Royal VVIP Flight
9N-ABM DHC.6-300 Royal Nepal Airlines 455
9N-ABO DHC.6-300 Royal Nepal Airlines 638
9N-ABP DHC.6-300 Royal Nepal Airlines 654
9N-ABT DHC.6-300 Royal Nepal Airlines 812
9N-ABX DHC.6-300 Royal Nepal Airlines 830
9N-ABK PC.6/B1-H2 Royal Nepal Airlines 755
HS-TAP A.300-622R Thai International Airways 635
N591NC Ce.180K 18053193
VT-EFX A.300B2-101 Indian Airlines 113
VT-EPI A.320-231 Indian Airlines 056
YU-ANP B.737-2K3 Aviogenex 23912

Bij terugkomst in de stad een mountainflight geboekt voor $99,-. Een rib uit m’n lijf maar ik kom nu eenmaal niet elke week zo dicht in de buurt van het dak van de wereld.

Zaterdag 4 juli 1998

Vanochtend vroeg op om naar het vliegveld gebracht te worden. De mountainflight was fantastisch, in het bijzonder was het uitzicht over Mount Everest natuurlijk onvergetelijk. Althans, ik hoop dat ik de Mount Everest nog herken, alle bergen die ik heb gezien leken erg hoog.

July 4th 1998, Kathmandu – Tribhuvan

9N-AEH HS.748 Necon Air
9N-ACD Y12 II Nepal Airways 0055
9N-RAG AS.332L Nepal Royal VVIP Flight 2148
B-2845 B.757-2Z0 China Southwest Airlines 27512

Maandag 6 juli 1998

Hoewel ik van plan was om vandaag naar Bodnath te gaan, liep ik per ongeluk (echt waar) tegen het vliegveld aan. Hier ben ik eerst maar een tijdje blijven zitten en ik betwijfel op dit moment of ik Bodnath nog ga bereiken vandaag. Op de één of andere manier vind ik die stupa’s niet zo boeiend, hoewel in Bodnath wel de grootste van Nepal staat. Op het vliegveld weer veel te veel foto’s gemaakt. Vooral van de Gorkha Airlines Mi.17 die wat ging testvliegen en de RAN Puma die trainingsrondjes vloog.

July 6th 1998, Kathmandu – Tribhuvan

9N-ACV Do.228 Everest
9N-ADT Mi.17-1V Gorkha Airlines 95604
9N-AEA DHC.6 Lumbini Airways
RAN-31 Alouette III Nepal AF
9N-ACA B.757-2F8 Royal Nepal Airlines 23850
9N-ABB DHC.6-300 Royal Nepal Airlines 302
AP-BEU A.310 PIA 691
B-2839 B.757-2Z0 China Southwest Airlines 27269
HS-TAR A.300-622R Thai International Airways 681
S2-ACH F-28-4000 Biman Bangladesh Airlines 11172
VT-EFX A.300B2-101 Indian Airlines 113
VT-ESH A.320-231 Indian Airlines 469

Woensdag 8 juli 1998

Vanochtend toe ik wakker werd, hoosde het. Terwijl ik zat te eten hoosde het en toen ik alles had ingepakt en in de taxi naar het vliegveld zat, hoosde het nog steeds. Ik realiseer mij inmiddels dat ik tot noch toe erg veel mazzel heb gehad met het weer.Even na drieën. Ik ben inmiddels ingechecked, 600 rupees airport-tax lichter en alles lijkt zowaar goed te lopen. De zon is inmiddels gaan schijnen dus ga ik nog een uurtje op het panorama-terras rondhangen.

July 8th 1998, Kathmandu – Tribhuvan

9N-ACR AS.350 Dynasty
RAN-33 AS.350 Nepal AF
A5-RGE BAe.146-100 Druk Air E.1199
HS-TAM A.300-622R Thai International Airways 577
VT-ELW A.300B2-101 Indian Airlines 026
VT-EPP A.320-231 Indian Airlines 089
VT-ESK A.320-231 Indian Airlines 492

July 8th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

UK-86579 Il.62M Uzbekistan Airlines 2951636
UN-85385 Tu.154B2 Tana-Arka Airlines 79A-385
K2744 An.32 Bharatiya Vayu Sena
K2753 An.32 Bharatiya Vayu Sena
K2759 An.32 Bharatiya Vayu Sena
VT-EFW A.300B2-101 Indian Airlines 111

Donderdag 9 juli 1998

Drie-en-een-half uur langs het hek gestaan en alleen maar gestoord door vele lokalo’s die het nodig vinden om op ongeveer 40 centimeter afstand van je te gaan staan en je vol verbazing aan te staren. Na een keer of 5 gaat dat behoorlijk vervelen. Nog vervelender vond ik dat er plotseling 3 militairen dit zelfde gedrag gingen vertonen. Gelukkig gingen ze weer nadat ze alledrie even door m’n verrekijker hadden gekeken, en me daarvoor allervriendelijkst bedankt hadden. Kort daarna ben ik maar eens naar de
international terminal verkast, om in een airconditioned ruimte wat af te koelen.

July 9th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

A5-RGE BAe.146-100 Druk Air E.1199
JA8586 MD.11 Japan Airlines 48577
F-OGYT A.310-324 Aeroflot 660
VT-EPA Be.200
VT-EHS Learjet
VT-TAC P.68
VT-EHH B.737-2A8 Advc. Alliance 22863
Z 923 Alouette III Bharatiya Vayu Sena
Z1812 Alouette III Bharatiya Vayu Sena
K2742 An.32 Bharatiya Vayu Sena 0808 ?
H1030 HS.748 Bharatiya Vayu Sena
H1529 HS.748 Bharatiya Vayu Sena
K3013 Il.76 Bharatiya Vayu Sena 00.3488629
VT-EDW A.300B2-101 Indian Airlines 036
VT-EFW A.300B2-101 Indian Airlines 111
VT-EHD A.300B4-203 Indian Airlines 182
VT-EPC A.320-231 Indian Airlines 046
VT-EPP A.320-231 Indian Airlines 089
VT-EPR A.320-231 Indian Airlines 095
VT-EGF B.737-2A8 Advc. Indian Airlines 22282
VT-JAS B.737-45R Jet Airways 29033
VT-SIC B.737-4Q8 Sahara Airlines 24708
VT-SIF B.737-2K9 Sahara Airlines 22416
VT-UPC F-27-500 UP Air 10667
VT-EIQ Do.228 Vayudoot
YU-ANP B.737-2K3 Aviogenex 23912

Eerst de terminal zelf geprobeert. Helaas mag ik daar niet in want mijn vlucht gaat pas morgen. Dan de wachtruimte buiten de terminal, daar mag ik, om dezelfde reden, ook niet in, tenzij ik een kaartje koop voor 15 rupees. Ik kon trouwens, aldus de portier, beter een verdieping hoger naar de “departure-waiting-room” gaan. Hij kon mij niet aan m’n verstand peuteren waar dan precies een “Arrival-waiting-room” voor diende, het was er erg rustig.

Vrijdag 10 juli 1998

Ik ben ingechecked en zit in de volgende wachtruimte. Er bleek toch geen airport-tax betaalt te hoeven worden dus heb ik mij voor niets in allerlei bochten gewrongen om 300 rupees over te houden. Alsnog tax-free iets kopen gaat ook niet want je kunt hier alleen in dollars betalen. Dit is en blijft een belachelijk land.

July 10th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

3B-NAL B.767-23B(ER) Air Mauritius 23974
A4O-GY B.767-3P6(ER) Gulf Air 26234
UR-86133 Il.62M Air Ukraine 1138234
VT-LCA B.727-243F Hinduja Cargo Services 22052
VT-ESK A.320-231 Indian Airlines 492

De vlucht van Delhi naar Abu Dhabi verliep zonder bijzonderheden. Tijdens de landing op Abu Dhabi kun je goed zien waar dit land uit bestaat. Zand, zand en nog eens zand. Een woestijn waarvan ik dacht dat ‘ie alleen in films en stripverhalen bestand. Op het vliegveld zelf is ook geen ruk te beleven, ik zit hier nu al een uur en er is pas één vliegtuig geland. Dat schiet dus niet op zo.

July 10th 1998, Abu Dhabi International Airport

A4O-EB A.320-212 Gulf Air 325
A4O-EC A.320-212 Gulf Air 345
A4O-EK A.320-212 Gulf Air 481
A4O-EN A.320-212 Gulf Air 537
A4O-GH B.767-3P6(ER) Gulf Air 24484
A4O-GK B.767-3P6(ER) Gulf Air 24496
L.1011 Gulf Air
L.1011 Gulf Air
A4O-MB A.320-231 Oman Air 225
A6-EKJ A.310 Emirates 597
A6-SHK BAe.146-100 UAE Gvmt. E.1091
A7-ABO A.300B4-622R Qatar Airways 668
AP-BEL A.300B4-203 PIA 269
LX-ACV B.747-271C Cargolux 21964
F-OHMR A.320-232 MEA 676
YK-AHB B.747SP-94 Syrianair 21175
YN-CFW Il.76TD GATS
YN-CFX Il.76TD GATS

Tijdens het uittaxiën kon ik eindelijk de twee Nicaraguaanse Il.76’s lezen, die het vlieggebeuren alhier ook meteen supervet maakten.Volgens de captain is het 42°C. op Doha. Gelukkig hebben ze hier een restaurant met AC en uitzicht. Van dat uitzicht moet dan wel worden genoten zonder verrekijker, want die mag ik, aldus een politieagent, niet gebruiken. Als ik het toch doe, neemt ‘ie ‘m in beslag, zegt ‘ie. In Nederland zou ik hier absoluut ruzie over zijn gaan maken, maar hier lijkt het me niet verstandig om een dergelijk experiment uit te voeren, en bovendien heb ik alles wat ver weg staat toch al gezien. Het normale verkeer kan hier makkelijk met ’t blote oog gelezen worden.

July 10th 1998, Doha

A4O-EI A.320-212 Gulf Air 459
A4O-EK A.320-212 Gulf Air 481
A4O-EL A.320-212 Gulf Air 497
A4O-EL A.320-212 Gulf Air 497
A4O-GJ B.767-3P6(ER) Gulf Air 24495
A4O-GZ B.767-3P6(ER) Gulf Air 26237
A7-FCC PA.28-181 2890171
A7-FCD PA.28-181 2890172
A7-FCE PA.28-181 2890173
A7-FCP PA.28-181 2890137
A7-FCR PA.28-181 2890139
A7-HAM Bell 212 Gulf Helicopters 30911
A7-HAR Bell 412SP Gulf Helicopters 36016
A7-HAT Bell 212 Gulf Helicopters 31149
A7-HAU Bell 412 Gulf Helicopters
A7-HAV Bell 412 Gulf Helicopters
A7-HAZ Bell 412 Gulf Helicopters
A7-ABP A.300B4-622R Qatar Airways 630
A7-ABD B.727-264A Qatar Airways 22982
A7-ABE B.727 Qatar Airways
A7-ABG B.727-294A Qatar Airways 22043
A7-AAD Da.900 Qatar Amiri Flight 91
AP-BFL A.300B4-203 PIA 204
84-24379 C-12D US Army BP.50
VT-EPF A.320-231 Indian Airlines 049

The End