Katsudo Aviation Photoblog

Photo Gallery by Marcel de Jong

India/Nepal 1998

In June and July of 1998, myself and two friends (Alex & Hans) have travelled through India and Nepal, to see as many aircraft as possible, and to get to know these countries of course. For now the story is in Dutch, I will translate it if I ever find the time.

Van het kastje naar de muur

Wanneer: 13 juni 1998 t/m 11 juli 1998
Wie: Alex (de helft)
Hans (drie kwart)
Marcel (the whole shabang)
Doel: Indiase vliegtuigen, dondert niet wat.

The itinerary

Zaterdag 13 juni 1998

De vlucht van Schiphol, via Parijs en Doha (Qatar), naar Muscat (Oman) verliep min of meer zonder bijzonderheden, slechts een uurtje vertraging. Omdat de aansluiting ook een uur vertraging had opgelopen, mochten we toch nog twee-en-een-half uur op het vliegveld van Muscat vertoeven, zodat we mooi tijd hadden om, behalve wat leuke vliegtuigen, de eindfase van de WK-voorronde Nederland-België te zien.

June 13th 1998, Doha

A4O-EJA.320-212Gulf Air466 
A4O-EKA.320-212Gulf Air481 
A4O-GIB.767-3P6(ER)Gulf Air24485 
A7-ABCB.727Qatar Airways21951 
A7-ABDB.727-264AQatar Airways22982 
A7-ABEB.727Qatar Airways22044 
A7-ABGB.727-294AQatar Airways22043 

June 13th 1998, Muscat

A4O-EDA.320-212Gulf Air375 
A4O-EFA.320-212Gulf Air421 
A4O-EIA.320-212Gulf Air459 
A4O-EJA.320-212Gulf Air466 
A4O-GSB.767-3P6(ER)Gulf Air26236 
A4O-GTB.767-3P6(ER)Gulf Air26238 
A4O-GVB.767-3P6(ER)Gulf Air26235 
A4O-MAA.320-231Oman Air230 
A4O-MBA.320-231Oman Air225 
A4O-MCA.320-211Oman Air289 
A4O-DBDHC.6-300Oman Airlines813 
A4O-FBF-27-500Oman Airlines10630 
A4O-FCF-27-500Oman Airlines10631 
A4O-FEF-27-500Oman Airlines10641 
A4O-FGF-27-500Oman Airlines10642 
551BAC.1-11 485GD (F)Sultan of Oman’s AF247 
552BAC.1-11 485GD (F)Sultan of Oman’s AF249 
553BAC.1-11 485GD (F)Sultan of Oman’s AF251 
 C-130HSultan of Oman’s AF  
 C-130H-30Sultan of Oman’s AF  
502C-130HSultan of Oman’s AF4916 
503C-130HSultan of Oman’s AF4948 
I-AEJAB.767-236Air Europa25133 
G-ZZZBB.777-236British Airways27106 
HB-IPHA.310-322(ET)Swissair409 
VT-EPQA.320-231Indian Airlines090 

Zondag 14 juni 1998

Onderweg naar Delhi de 3e warme maaltijd binnen 24 uur weggewerkt (weer kip). Hoewel het in Muscat warmer was dan in Delhi, komt in Delhi de warmte toch een stuk overweldigender over. Dat zal wel van de vochtigheid komen. Na eerst de beide terminals gechecked te hebben, als je vanaf de departure-hal naar rechts het hek volgt, kom je na een paar honderd meter vanzelf langs een plek waar je tussen een muurtje en het hek in kunt staan en een gedeelte van het platform kunt zien. Ook kun je hiervandaan één van de banen zien en komt in ieder geval al het domestic verkeer hierlangs. Daarna zijn we met z’n drieën en alle bagage in één riksja gaan zitten/hangen om naar Connoughtplace vervoerd te worden en dat is best wel krap. Op Connoughtplace hebben we ons laten verleiden om naar een tourist-office gebracht te worden waar ons een hotelkamer voor 25$ per nacht werd aangenaaid.

June 14th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

4L-85558Tu.154B2Air Georgia82A-558 
D-ABZBB.747Lufthansa  
EX-85559Tu.154B2Kyrkhyzia82A-559 
EY-85511Tu.154B2Tajikistan82A-511 
PH-BUWB.747-306KLM23508 
VT-DVBB.707-337BBharatiya Vayu Sena19248 
 DC.3   
 HAL.748   
 HAL.748   
VT-EQTA.310-304Air India544 
VT-EQSA.310-304Air India538 
VT-EGCB.747-237BAir India21995 
VT-EVBB.747-437Air India28095 
VT-DXHHAL.748-224 Srs.2Border Security ForceK/748/513 
VT-EIRHAL.748-224 Srs.2MBorder Security ForceK/748/587 
VT-EFWA.300B2-101Indian Airlines111 
VT-EHDA.300B4-203Indian Airlines182 
VT-EPMA.320-231Indian Airlines075 
VT-EPQA.320-231Indian Airlines090 

June 14th 1998, Delhi – Air Force Headquarters

IE1205AjeetBharatiya Vayu Sena  
IE1246AjeetBharatiya Vayu Sena  
IE1975AjeetBharatiya Vayu Sena  

Maandag 15 juni 1998

Vanochtend de grootste kakkerlak gespot, die ik ooit gezien heb (ruim 5 centimeter). Best leuk, als ‘ie tenminste niet uit m’n rugzak was komen kruipen. Geen van ons had zin om een vlek in het tapijt te maken dus nu zit ‘ie onder Hans z’n bed.

Safdarjung-Airport. Met de riksja naar de terminal, 3 kwartier lopen (38(C) om bij de flying club te horen dat we op de terminal een permit moeten halen om te mogen kijken. Na bij de terminal van een stuk of 5 kastjes naar evenzovele muren gestuurd te zijn, iedereen wist precies wat we nodig hadden en iedereen wist ook dat iemand anders dat moest regelen, keerden we onverrichter zaken terug naar Hans. Aangezien er slechts 2 Cessna’s, 2 King Air’s en een Krishak te zien zouden zijn bij de gliderclub, werd het ons iets te veel moeite. Toen maar geprobeerd het hoofdkwartier van de luchtmacht te vinden. Dat lukte niet, maar wel werden we via de luchtmacht-golf-course naar het Palam-museum
gebracht, waarvan wij uiteraard al wisten dat het op maandag gesloten was. De daar aanwezige personeelsleden waren zeer welwillend om ons te laten kijken maar hadden geen sleutel van de hal. Dan toch maar op woensdag naar het museum. Al lopend langs het hek was het kwik inmiddels gestegen naar 41(C, das best warm. Bij de terminal hebben we nog een plek gevonden waar een goed overzicht over het domestic platform te krijgen is, dit is het platform waar ook de militaire Il.76’s en Boeing 707’s staan. Als je met je gezicht naar de Arrival-hal staat, ga je naar links. Na een meter of 50 komt er een soort poortje, met een bord van de “Airports Authority of India” erboven. Loop door dat poortje, over scooter-parkeerplaats en je ziet vanzelf dat je aan het eind rechts door een hek het platform op kijkt. Later in de trip zouden we erachter komen dat je hier wel vrij vlot en regelmatig wordt weggetrapt, maar ze bijten niet. Op de terugweg zagen we vanuit de taxi bij het West AF HQ een Mystere en een Gnat op palen tentoongesteld staan.

June 15th 1998, Delhi -Safdarjung

VT-AKHDH.85Air India7052pres.

June 15th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

VT-EGGB.737-2A8 Advc.Alliance Air22283 
VT-EWCB.737-2U4 Advc.Alliance Air22576 
BH1011HS.748Bharatiya Vayu SenaK/748/507 
H2379HS.748Bharatiya Vayu SenaK/748/586 
K3013Il.76Bharatiya Vayu Sena00.3488629 
VT-EHLHAL.748-224 Srs.2Border Security ForceK/748/549 
VT-EHCA.300B4-203Indian Airlines181 
VT-EVDA.300-B4Indian Airlines240 
VT-EPKA.320-231Indian Airlines058 
VT-EGJB.737-2A8 Advc.Indian Airlines22286 
VT-JAQB.737-497Jet Airways25663 
VT-UPCF-27-500UP Air10667 

June 15th 1998, Delhi – Subrota Park

IE1061Gnat F1Bharatiya Vayu SenaFL.7pres.
IA1016Mystere 4ABharatiya Vayu Sena341pres.

Terug in het hotel, op het bed liggen tickets, dollars en traveller-cheques uitgespreid te drogen. Het waterdichte vak in mijn moneybelt bleek toch niet zo heel erg waterdicht, waardoor ik er dwars doorheen heb gezweet. Een voordeel van dit dure hotel, is zojuist gebleken, is dat je voor 8 rupees (40 cent) een blouse kan laten wassen. Voor dat geld gaan we dus niet zelf lopen klooien. In tegenstelling tot wat ons was beloofd, bleken onze kleren ’s avonds nog niet terug te zijn, morgenochtend moest zeker lukken.

Dinsdag 16 juni 1998

De moeson lijkt Delhi gevonden te hebben. In de stromende regen gaan we nog even terug naar de plek bij het Western AF HQ, waar we gisteren een paar kisten tentoongesteld zagen staan. En passant kwamen we nog een Su.7 tegen die bij een school op de speelplaats stond. Op de terugweg, na nog even op de luchthaven gekeken te hebben, naar de stad in een lekke taxi in een wolkbreuk gereden. Helaas werkten, behalve het dak, ook de ruitenwissers niet dus werd het bij tijd en wijle best spannend. Terug in het hotel maar weer eens naar de kleding gevraagd, die komt vanavond om 10.00 uur. Het zal mij benieuwen.

June 16th 1998, Delhi – Army Public School

B909Su.7BMKBharatiya Vayu Sena7212pres.

’s Avonds om 10 uur, inderdaad de kleren. Schoner dan ooit en netjes gestreken. Vanavond weer bij restaurant Pakwan gegeten, lekker voor weinig.

Woensdag 17 juni 1998

Vanochtend eerst de zooi ingepakt en het hotel betaald, daarna naar het luchtmacht museum op Palam via de terminal om geld te wisselen. De eerste honderd dollar en mijn voorraadje rupees zijn er al door. Dat gaat eigenlijk iets te hard, maar we hebben dan ook een aantal beginnersfouten gemaakt die niet meer zullen voorkomen. Om van de terminal naar het museum te komen nemen we een taxi. Voorin kwamen, behalve de chauffeur, nog 2 mannen zitten die blijkbaar de zelfde kant op moesten. Na een paar honderd meter vloog de linker voordeur open en lazert er één van die mannetjes uit de taxi die zich nog net aan de deur kan vasthouden en zo een aantal meters achter de taxi aansleept. En passant worden nog een paar bagagetrolleys geramd, maar ook daardoor laat het mannetje zich niet van de wijs brengen. Terug in de taxi, de deur extra hard dichtslaan, en verder. Weer een paar honderd meter verder een knal, rook, zowel buiten als binnen, en doorrijden met alle raampjes open omdat door de rookontwikkeling het zicht wordt belemmerd. Uiteindelijk toch maar gestopt en verder met een andere taxi. Uiteindelijk in het museum aangekomen wilden wij natuurlijk ook de vliegtuigen van het museum zien die in opslag stonden en eigenlijk niet voor publiek te bezichtigen waren. Na slechts één kastje en één muur gaven we het op omdat het tweede kastje zich op de Nederlandse ambassade bevond, waarvandaan een brief naar de volgende muur, het Airforce HQ, gestuurd moest worden, hetgeen weer zou leiden tot een permit van de sucurity-officer, in wiens kantoor wij ons nu ook al bevonden.

June 17th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

VT-EVDA.300Indian Airlines  
VT-ESJA.320-231Indian Airlines490 
VT-JANB.737-48EJet Airways25775 
VT-JARB.737-45RJet Airways29032 
9N-ACAB.757-2F8Royal Nepal Airlines23850 
N921FTB.747-283BPolar21575 
RA-…31Il.76Aeroflot  
VH-OGHB.767-338(ER)Quantas24930 

June 17th 1998, Delhi – Palam Air Station – Indian Air Force Museum

 MXY-7Japanese AF  
BL727An.12BBharatiya Vayu Sena  
HE924B-24JBharatiya Vayu Sena1508 
IK450C-119GBharatiya Vayu Sena  
IF907CanberraBharatiya Vayu Sena  
E2016AjeetBharatiya Vayu Sena  
IE1059Gnat F.1Bharatiya Vayu SenaFL-9 
D1205HF-24 Marut 1Bharatiya Vayu Sena  
IX737HT-2Bharatiya Vayu Sena  
BA263Hunter F.56Bharatiya Vayu Sena  
AB832HurricaneBharatiya Vayu Sena  
IL860Il.14Bharatiya Vayu Sena  
N949Hindustan HAOP-27Bharatiya Vayu Sena  
I589Lysander Mk.IIBharatiya Vayu Sena  
C 499MiG.21PLBharatiya Vayu Sena  
BZ900Mi.4Bharatiya Vayu Sena  
IA1329Mystere 4ABharatiya Vayu Sena401 
IC554OuraganBharatiya Vayu Sena  
IV3368Prentice T.1Bharatiya Vayu Sena  
HS986Spitfire F.XVIIIeBharatiya Vayu Sena6S.699526 
B888Su.7BBharatiya Vayu Sena  
IZ1590S-55CBharatiya Vayu Sena  
HA623Tempest Mk.IIBharatiya Vayu Sena  
ID606Vampire NF.54Bharatiya Vayu Sena13085 
K813Wapiti Mk.IIABharatiya Vayu Sena  

June 17th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

K3070An.32Bharatiya Vayu Sena  
K2899B.707-337CBharatiya Vayu Sena19988 
Z2369Mi.8TBharatiya Vayu Sena  
VT-EUNCe.550India International Airways5500352 
VT-EDWA.300B2-101Indian Airlines036 
VT-JAKB.737-4Y0Jet Airways24687 
VT-JANB.737-48EJet Airways25775 

Donderdag 18 juni 1998

Gisteren zijn we met de trein naar Agra gereisd. Na het ontbijt werden we opgehaald door onze riksja-wallah annex gids voor vandaag. Eerst naar het vliegveld. Van kastjes en muren was hier geen sprake, we mochten er gewoon niet op. Er is wel een civiele terminal, maar daar mag je alleen heen als je een ticket hebt. Zelfs het argument dat we naar de terminal wilden om een ticket te kopen, hielp niet.En van buitenaf is het ook al geen doen. Op Agra geen vliegtuigen dus, wie weet meer succes op Jaipur of Jodhpur.

Vrijdag 19 juni 1998

Vanochtend vroeg op, want de bus vertrekt om half acht. In de bus bleek dat onze stoelnummers dubbel waren verkocht en dat die andere kopers er eerder bij waren dan wij. Toen maar op andere plaatsen gaan zitten, hetgeen voor Alex en mij beter afliep dan voor Hans. Toen de bus namelijk helemaal vol was, kwam er nog één man binnen die natuurlijk een reservering had voor de stoel waar Hans nu op zat. Hans mocht derhalve in het chauffeurscompartiment zitten, hetgeen met de Indiase rijstijl geen pretje is. Dan zie je namelijk precies hoe rakelings de bussen en vrachtwagens langs elkaar razen. In Jaipur hebben we de bus voor morgen naar Jodhpur gereserveerd, nog vroeger op dus, want deze bus vertrekt al om zeven uur. Daarna, via het vliegveld (prima uitzicht vanuit het restaurant, maar wel erg dure cola (ƒ1,25)) naar de stad om in ieder geval het “paleis der winden” te zien voordat we weer vertrekken.

June 19th 1998, Jaipur

VT-JAEB.737-4H6Jet Airways27086 
VT-EPUDo.228-201National Airports Authority8090/HAL2016 

Zaterdag 20 juni 1998

Hans is vannacht ziek geworden en Alex voelt zich ook niet optimaal, dus we hebben de bus maar laten lopen. Eerst dus maar uitgeslapen en daarna naar het station om voor morgen een treinkaartje te regelen. Omdat er in dit dorp geen ruk te beleven valt, behalve de dingen die we gisteren al gezien hebben, zitten we (Alex en ik) maar weer op het vliegveld, in het airconditioned restaurant.

June 20th 1998, Jaipur

VT-EGFB.737-2A8 Advc.Indian Airlines22282 
VT-EHFB.737-2A8 Advc.Indian Airlines22861 
VT-JAIB.737Jet Airways  
VT-MPSA.109Madhya Pradesh Gvmt.  

Maandag 22 juni 1998

Op het dakterras van hotel “Swastika” in Jaisalmer vliegen de Mi.24’s en de Mi.8-en je om de oren. Om de hoek stond nog een verassing op ons te wachten:

June 22nd 1998, Jaisalmer

D1237HF-24 Marut 1Bharatiya Vayu Sena pres.

Dinsdag 23 juni 1998

Vanochtend eindelijk 2 Mi.8-en kunnen lezen. Inmiddels blijken er ook MiG.21’s en MiG.27’s op Jaisalmer te landen. Omdat Jaisalmer een enorm veld is, midden in de woestijn, hebben we niet geprobeerd om dichterbij te komen. Het leek ons in dit land (en bij deze temperatuur) niet handig om zonder beschutting langs het hek te gaan staan. Helaas heeft dit veld geen civiel gedeelte (daar kun je tenminste gewoon een taxi naartoe nemen). Hans en Alex kregen vanuit het zwembad nog wel een Mi.8 voor de verrekijker.

June 23rd 1998, Jaisalmer

Z2390Mi.8TBharatiya Vayu Sena  
Z2451Mi.8TBharatiya Vayu Sena  
Z2481Mi.8TBharatiya Vayu Sena  

Woensdag 24 juni 1998

Vandaag, vanuit het zwembad, eindelijk een Mi.24 voor de kijker waarvan we ten minste een deel van de regi konden lezen.

June 24th 1998, Jaisalmer

..211Mi.24Bharatiya Vayu Sena  

Donderdag 25 juni 1998

Vanochtend om 5:00 uur waren we al in Jodhpur. Alex heeft besloten het op te geven en een vliegticket naar huis te gaan kopen. Vanaf vanmiddag zijn we dus nog een dag of 5 met z’n tweeën en daarna moet ik het anderhalve week in m’n eentje redden. Ik heb er alle vertrouwen in dus met mij gaat alles goed. Zelfs mijn dreigement dat ik Alex de rest van z’n leven zou pesten dat ‘ie een watje is omdat hij India niet aankan, kan hem er niet van weerhouden nu naar huis te willen. En zo geschiedde. Alex is vanmiddag om een uur of drie op de bonnefooi naar Delhi gevlogen.

June 25th 1998, Jodhpur

VT-EHHB.737-2A8 Advc.Alliance22863 
D1198HF-24 Marut 1Bharatiya Vayu Sena  
.2032 FHS.748Bharatiya Vayu Sena  
VT-EHFB.737-2A8 Advc.Indian Airlines22861 

Vrijdag 26 juni 1998

Gisteren hadden Hans en ik al het plan opgevat om vandaag eens te kijken of we in de landing van Jodhpur niet wat vliegmachines konden gaan zien. Het grootste probleem bleek hierbij om van de riksja-wallah af te komen, die er niet van was te overtuigen dat wij van de luchthaven-terminal, die om half acht ’s ochtends nog verlaten was, echt niet terug naar de stad wilden, maar liever een eindje gingen wandelen in de brandende zon. De locatie waarvandaan we de kisten konden zien landen vonden we doordat er een MiG.21 over
onze hoofden kwam denderen. Eerst zijn we in een in aanbouw staand huis gaan zitten, lekker beschut tegen zon en overijverige bewakers, maar daar bleken we er iets te recht onder te zitten, en van onderen lijken die vliegtuigen allemaal wel erg veel op elkaar. Zodoende zijn we ons heil maar in de bosrand rond de akker gaan zoeken. Hier zaten we beter, waardoor we gelukkig flink wat MiG’s hebben kunnen noteren en fotograferen. De MiG.21’s en 27’s waren alle voorzien van een squadronbadge, zie foto’s (???), van welk squadron is mij niet bekend. Een van de MiG.21’s was in desert-camo, de rest was egaal grijs.

June 26th 1998, Jodhpur

C2024MiG.21bisBharatiya Vayu Sena  
C2272MiG.21bisBharatiya Vayu Sena  
C2314MiG.21bisBharatiya Vayu Sena  
C2325MiG.21bisBharatiya Vayu Sena  
C2791 ??MiG.21bisBharatiya Vayu Sena  
C2804MiG.21bisBharatiya Vayu Sena  
C2821MiG.21bisBharatiya Vayu Sena  
..613MiG.23UBBharatiya Vayu Sena  
TS518MiG.27MLBharatiya Vayu Sena  
TS656MiG.27MLBharatiya Vayu Sena  
TS660MiG.27MLBharatiya Vayu Sena  
TS664MiG.27MLBharatiya Vayu Sena  

Zondag 28 juni 1998

Met de trein, via Gwalior, naar Varanasi, althans dat dachten we. Op het moment dat ik dit schrijf realiseer ik mij dat het vandaag de 28e is. En er stond toch 29e op het treinticket? En inderdaad ziet het er naar uit dat we een dagje Gwalior in het verschiet hebben.Gwalior heeft ook een vliegveld. Het is een mooi, overzichtelijk vliegveld met een ruime moderne terminal, waarin zelfs een soort “viewing-area” te vinden is. Indian Airlines voert twee verschillende vluchten uit op dit vliegveld, van Delhi naar Bombay via Gwalior, en van Bombay naar Delhi via Gwalior, en dat dan maar liefst vier keer per week. Helaas niet op zondag.

Maandag 29 juni 1998

Vanochtend toch maar weer naar het vliegveld. Er bleken volgens de kopieën van Hans Mirage 2000’s te staan hier. Behalve dat vonden we ook nog een stapeltje MiG.29’s (8 stuks), helemaal niet erg. Overigens moesten we ons daarvoor wel in het niet toegankelijke deel van de terminal begeven. Eerst werden we daar twee keer weggetrapt, de derde keer was scheepsrecht. Door een raam in het trappenhuis zagen we de MiG’s staan. Dat dit naar ons gevoel niet geheel veilig was is er de reden van dat we ze niet allemaal hebben gelezen. Er was bij de MiG’s geen actie te bekennen, alleen de Mirage en de Antonov waren in beweging (de Mirage kwam binnen en de Antonov taxiede wat rond).

June 29th 1998, Gwalior

K2762An.32Bharatiya Vayu Sena1208 
 MiG.29Bharatiya Vayu Sena Spec.c/s
 MiG.29Bharatiya Vayu Sena Spec.c/s
KB713MiG.29Bharatiya Vayu Sena  
KF111Mirage 2000Bharatiya Vayu Sena  
B…Su.7BBharatiya Vayu Sena  

Woensdag 1 juli 1998

Per riksja de 23 km. naar de lokale vlieghei afgelegd. Varanasi heeft een typisch Indiaas vliegveld, hetgeen betekent dat er ruk te doen is. De eerste actie die we hier kunnen verwachten vindt misschien plaats over een uur of 2, als er geen vertraging is. Daar hebben we maar niet op gewacht. Omdat het al sinds zondag niet lukte om Alex telefonetisch te bereiken, heeft Hans nu maar iemand anders uit bed gebeld om eens te horen of die al iets van ome Alex heeft gehoord. Alex blijkt met cholera in het AMC te liggen. Hij zou zondag of maandag zijn thuisgekomen en morgen of overmorgen al weer naar huis mogen. Ik ben erg benieuwd naar het verhaal hoe dat allemaal zo is gekomen, en hoe het komt dat Hans en ik nergens last van hebben.

Vrijdag 3 juli 1998

Hans is achtergebleven in Varanasi, waarvandaan hij (volgens plan) terugvliegt naar Delhi en daarna naar Nederland. Ik ben op weg naar Nepal. Na weer eens 9 uur in een bus doet alles pijn. Met name zitvlak en knieën hebben het moeten ontgelden. Van een Los Angeliaan in de bus kreeg ik de tip om naar het “Namaskar Guest House” te gaan. Bleek een goede tip want ik zit midden in het centrum op een double room with att. bath voor maar Rp.100. Na een paar uurtjes slaap heb ik eerst m’n vuile was maar eens aan de laundry service mee gegeven, daarna een paar e-mail’s verstuurd, wat gegeten en m’n vliegticket weggebracht voor reconfirmation. Toen maar eens het vliegveld uitgechecked. Tot mijn grote verassing een redelijk drukke luchthaven met zowel op de International als op de Domestic terminal een uitzwaaiterras, waarvandaan zelfs gefotografeerd mag worden. Daar heb ik het dus bijna de hele dag uitgehouden.

July 3rd 1998, Kathmandu – Tribhuvan

9N-ADJBell 206   
9N-ACCDHC.6   
9N-AEDAS.350   
9N-AAUHS.748   
9N-AEEBe.1900DBuddha Air  
9N-AEKBe.1900DBuddha Air  
9N-ADPMi.17-1VCosmic Air95898 
9N-ACEDo.228-101Everest7168 
9N-ACGDo.228-212Everest8186 
9N-ADKMi.17Everest59489605122 
9N-ADLMi.17Everest59489605283 
9N-AEODo.228Gorkha Airlines  
9N-ADSMi.17-1VGorkha Airlines95603 
9N-ADTMi.17-1VGorkha Airlines95604 
9N-AEBDHC.6Lumbini Airways  
9N-AEQDHC.6Lumbini Airways  
9N-ADIAS.350B2Manakamana2447 
9N-ACPHS.748-256 Srs.2ANecon Air1667 
9N-ADEHS.748-378 Srs.2BNecon Air1784 
9N-AEGHS.748-501 Srs.2BNecon Air1806 
RAN-30Alouette IIINepal AF  
RAN-20HS.748-275Nepal AF1698 
RAN-28SA.330JNepal AF1312 
RAN-14SC.7Nepal AFSH.1894 
RAN-19SC.7Nepal AF  
9N-ACXHS.748-426 Srs.2BNepal Airways1799 
 Mi.17Nepal Airways  
9N-ADCMi.17Nepal Airways59489607321 
9N-ADGMi.17Nepal Airways  
9N-ADNMi.17Nepal Airways95985 
9N-RAIBell 206L-3Nepal Royal VVIP Flight51273 
9N-RALBell 206L-4Nepal Royal VVIP Flight52021 
9N-RAJAS.332L1Nepal Royal VVIP Flight  
9N-ABMDHC.6-300Royal Nepal Airlines455 
9N-ABODHC.6-300Royal Nepal Airlines638 
9N-ABPDHC.6-300Royal Nepal Airlines654 
9N-ABTDHC.6-300Royal Nepal Airlines812 
9N-ABXDHC.6-300Royal Nepal Airlines830 
9N-ABKPC.6/B1-H2Royal Nepal Airlines755 
HS-TAPA.300-622RThai International Airways635 
N591NCCe.180K 18053193 
VT-EFXA.300B2-101Indian Airlines113 
VT-EPIA.320-231Indian Airlines056 
YU-ANPB.737-2K3Aviogenex23912 

Bij terugkomst in de stad een mountainflight geboekt voor $99,-. Een rib uit m’n lijf maar ik kom nu eenmaal niet elke week zo dicht in de buurt van het dak van de wereld.

Zaterdag 4 juli 1998

Vanochtend vroeg op om naar het vliegveld gebracht te worden. De mountainflight was fantastisch, in het bijzonder was het uitzicht over Mount Everest natuurlijk onvergetelijk. Althans, ik hoop dat ik de Mount Everest nog herken, alle bergen die ik heb gezien leken erg hoog.

July 4th 1998, Kathmandu – Tribhuvan

9N-AEHHS.748Necon Air  
9N-ACDY12 IINepal Airways0055 
9N-RAGAS.332LNepal Royal VVIP Flight2148 
B-2845B.757-2Z0China Southwest Airlines27512 

Maandag 6 juli 1998

Hoewel ik van plan was om vandaag naar Bodnath te gaan, liep ik per ongeluk (echt waar) tegen het vliegveld aan. Hier ben ik eerst maar een tijdje blijven zitten en ik betwijfel op dit moment of ik Bodnath nog ga bereiken vandaag. Op de één of andere manier vind ik die stupa’s niet zo boeiend, hoewel in Bodnath wel de grootste van Nepal staat. Op het vliegveld weer veel te veel foto’s gemaakt. Vooral van de Gorkha Airlines Mi.17 die wat ging testvliegen en de RAN Puma die trainingsrondjes vloog.

July 6th 1998, Kathmandu – Tribhuvan

9N-ACVDo.228Everest  
9N-ADTMi.17-1VGorkha Airlines95604 
9N-AEADHC.6Lumbini Airways  
RAN-31Alouette IIINepal AF  
9N-ACAB.757-2F8Royal Nepal Airlines23850 
9N-ABBDHC.6-300Royal Nepal Airlines302 
AP-BEUA.310PIA691 
B-2839B.757-2Z0China Southwest Airlines27269 
HS-TARA.300-622RThai International Airways681 
S2-ACHF-28-4000Biman Bangladesh Airlines11172 
VT-EFXA.300B2-101Indian Airlines113 
VT-ESHA.320-231Indian Airlines469 

Woensdag 8 juli 1998

Vanochtend toe ik wakker werd, hoosde het. Terwijl ik zat te eten hoosde het en toen ik alles had ingepakt en in de taxi naar het vliegveld zat, hoosde het nog steeds. Ik realiseer mij inmiddels dat ik tot noch toe erg veel mazzel heb gehad met het weer. Even na drieën. Ik ben inmiddels ingechecked, 600 rupees airport-tax lichter en alles lijkt zowaar goed te lopen. De zon is inmiddels gaan schijnen dus ga ik nog een uurtje op het panorama-terras rondhangen.

July 8th 1998, Kathmandu – Tribhuvan

9N-ACRAS.350Dynasty  
RAN-33AS.350Nepal AF  
A5-RGEBAe.146-100Druk AirE.1199 
HS-TAMA.300-622RThai International Airways577 
VT-ELWA.300B2-101Indian Airlines026 
VT-EPPA.320-231Indian Airlines089 
VT-ESKA.320-231Indian Airlines492 

July 8th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

UK-86579Il.62MUzbekistan Airlines2951636 
UN-85385Tu.154B2Tana-Arka Airlines79A-385 
K2744An.32Bharatiya Vayu Sena  
K2753An.32Bharatiya Vayu Sena  
K2759An.32Bharatiya Vayu Sena  
VT-EFWA.300B2-101Indian Airlines111 

Donderdag 9 juli 1998

Drie-en-een-half uur langs het hek gestaan en alleen maar gestoord door vele lokalo’s die het nodig vinden om op ongeveer 40 centimeter afstand van je te gaan staan en je vol verbazing aan te staren. Na een keer of 5 gaat dat behoorlijk vervelen. Nog vervelender vond ik dat er plotseling 3 militairen dit zelfde gedrag gingen vertonen. Gelukkig gingen ze weer nadat ze alledrie even door m’n verrekijker hadden gekeken, en me daarvoor allervriendelijkst bedankt hadden. Kort daarna ben ik maar eens naar de
international terminal verkast, om in een airconditioned ruimte wat af te koelen.

July 9th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

A5-RGEBAe.146-100Druk AirE.1199 
JA8586MD.11Japan Airlines48577 
F-OGYTA.310-324Aeroflot660 
VT-EPABe.200   
VT-EHSLearjet   
VT-TACP.68   
VT-EHHB.737-2A8 Advc.Alliance22863 
Z 923Alouette IIIBharatiya Vayu SenaAH080 
Z1812Alouette IIIBharatiya Vayu Sena  
K2742An.32Bharatiya Vayu Sena0808 ? 
H1030HS.748Bharatiya Vayu Sena  
H1529HS.748Bharatiya Vayu Sena567 
K3013Il.76Bharatiya Vayu Sena00.3488629 
VT-EDWA.300B2-101Indian Airlines036 
VT-EFWA.300B2-101Indian Airlines111 
VT-EHDA.300B4-203Indian Airlines182 
VT-EPCA.320-231Indian Airlines046 
VT-EPPA.320-231Indian Airlines089 
VT-EPRA.320-231Indian Airlines095 
VT-EGFB.737-2A8 Advc.Indian Airlines22282 
VT-JASB.737-45RJet Airways29033 
VT-SICB.737-4Q8Sahara Airlines24708 
VT-SIFB.737-2K9Sahara Airlines22416 
VT-UPCF-27-500UP Air10667 
VT-EIQDo.228Vayudoot  
YU-ANPB.737-2K3Aviogenex23912 

Eerst de terminal zelf geprobeerd. Helaas mag ik daar niet in want mijn vlucht gaat pas morgen. Dan de wachtruimte buiten de terminal, daar mag ik, om dezelfde reden, ook niet in, tenzij ik een kaartje koop voor 15 rupees. Ik kon trouwens, aldus de portier, beter een verdieping hoger naar de “departure-waiting-room” gaan. Hij kon mij niet aan m’n verstand peuteren waar dan precies een “Arrival-waiting-room” voor diende, het was er erg rustig.

Vrijdag 10 juli 1998

Ik ben ingechecked en zit in de volgende wachtruimte. Er bleek toch geen airport-tax betaalt te hoeven worden dus heb ik mij voor niets in allerlei bochten gewrongen om 300 rupees over te houden. Alsnog tax-free iets kopen gaat ook niet want je kunt hier alleen in dollars betalen. Dit is en blijft een belachelijk land.

July 10th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport

3B-NALB.767-23B(ER)Air Mauritius23974 
A4O-GYB.767-3P6(ER)Gulf Air26234 
UR-86133Il.62MAir Ukraine1138234 
VT-LCAB.727-243FHinduja Cargo Services22052 
VT-ESKA.320-231Indian Airlines492 

De vlucht van Delhi naar Abu Dhabi verliep zonder bijzonderheden. Tijdens de landing op Abu Dhabi kun je goed zien waar dit land uit bestaat. Zand, zand en nog eens zand. Een woestijn waarvan ik dacht dat ‘ie alleen in films en stripverhalen bestand. Op het vliegveld zelf is ook geen ruk te beleven, ik zit hier nu al een uur en er is pas één vliegtuig geland. Dat schiet dus niet op zo.

July 10th 1998, Abu Dhabi International Airport

A4O-EBA.320-212Gulf Air325 
A4O-ECA.320-212Gulf Air345 
A4O-EKA.320-212Gulf Air481 
A4O-ENA.320-212Gulf Air537 
A4O-GHB.767-3P6(ER)Gulf Air24484 
A4O-GKB.767-3P6(ER)Gulf Air24496 
 L.1011Gulf Air  
 L.1011Gulf Air  
A4O-MBA.320-231Oman Air225 
A6-EKJA.310Emirates597 
A6-SHKBAe.146-100UAE Gvmt.E.1091 
A7-ABOA.300B4-622RQatar Airways668 
AP-BELA.300B4-203PIA269 
LX-ACVB.747-271CCargolux21964 
F-OHMRA.320-232MEA676 
YK-AHBB.747SP-94Syrianair21175 
YN-CEWIl.76TDGATS1023410360 
YN-CEXIl.76TDGATS1023411368 

Tijdens het uittaxiën kon ik eindelijk de twee Nicaraguaanse Il.76’s lezen, die het vlieggebeuren alhier ook meteen supervet maakten. Volgens de captain is het 42°C. op Doha. Gelukkig hebben ze hier een restaurant met AC en uitzicht. Van dat uitzicht moet dan wel worden genoten zonder verrekijker, want die mag ik, aldus een politieagent, niet gebruiken. Als ik het toch doe, neemt ‘ie ‘m in beslag, zegt ‘ie. In Nederland zou ik hier absoluut ruzie over zijn gaan maken, maar hier lijkt het me niet verstandig om een dergelijk experiment uit te voeren, en bovendien heb ik alles wat ver weg staat toch al gezien. Het normale verkeer kan hier makkelijk met ’t blote oog gelezen worden.

July 10th 1998, Doha

A4O-EIA.320-212Gulf Air459 
A4O-EKA.320-212Gulf Air481 
A4O-ELA.320-212Gulf Air497 
A4O-ELA.320-212Gulf Air497 
A4O-GJB.767-3P6(ER)Gulf Air24495 
A4O-GZB.767-3P6(ER)Gulf Air26237 
A7-FCCPA.28-181 2890171 
A7-FCDPA.28-181 2890172 
A7-FCEPA.28-181 2890173 
A7-FCPPA.28-181 2890137 
A7-FCRPA.28-181 2890139 
A7-HAMBell 212Gulf Helicopters30911 
A7-HARBell 412SPGulf Helicopters36016 
A7-HATBell 212Gulf Helicopters31149 
A7-HAUBell 412Gulf Helicopters  
A7-HAVBell 412Gulf Helicopters  
A7-HAZBell 412Gulf Helicopters  
A7-ABPA.300B4-622RQatar Airways630 
A7-ABDB.727-264AQatar Airways22982 
A7-ABEB.727Qatar Airways  
A7-ABGB.727-294AQatar Airways22043 
A7-AADDa.900Qatar Amiri Flight91 
AP-BFLA.300B4-203PIA204 
84-24379C-12DUS ArmyBP.50 
VT-EPFA.320-231Indian Airlines049 

The End

© 2024 Katsudo Aviation Photoblog

Thema door Anders Norén