In June and July of 1998, myself and two friends (Alex & Hans) have travelled through India and Nepal, to see as many aircraft as possible, and to get to know these countries of course. For now the story is in Dutch, I will translate it if I ever find the time.
Van het kastje naar de muur
Wanneer: 13 juni 1998 t/m 11 juli 1998
Wie: Alex (de helft)
Hans (drie kwart)
Marcel (the whole shabang)
Doel: Indiase vliegtuigen, dondert niet wat.
Zaterdag 13 juni 1998
De vlucht van Schiphol, via Parijs en Doha (Qatar), naar Muscat (Oman) verliep min of meer zonder bijzonderheden, slechts een uurtje vertraging. Omdat de aansluiting ook een uur vertraging had opgelopen, mochten we toch nog twee-en-een-half uur op het vliegveld van Muscat vertoeven, zodat we mooi tijd hadden om, behalve wat leuke vliegtuigen, de eindfase van de WK-voorronde Nederland-België te zien.
June 13th 1998, Doha
A4O-EJ | A.320-212 | Gulf Air | 466 | |
A4O-EK | A.320-212 | Gulf Air | 481 | |
A4O-GI | B.767-3P6(ER) | Gulf Air | 24485 | |
A7-ABC | B.727 | Qatar Airways | 21951 | |
A7-ABD | B.727-264A | Qatar Airways | 22982 | |
A7-ABE | B.727 | Qatar Airways | 22044 | |
A7-ABG | B.727-294A | Qatar Airways | 22043 |
June 13th 1998, Muscat
A4O-ED | A.320-212 | Gulf Air | 375 | |
A4O-EF | A.320-212 | Gulf Air | 421 | |
A4O-EI | A.320-212 | Gulf Air | 459 | |
A4O-EJ | A.320-212 | Gulf Air | 466 | |
A4O-GS | B.767-3P6(ER) | Gulf Air | 26236 | |
A4O-GT | B.767-3P6(ER) | Gulf Air | 26238 | |
A4O-GV | B.767-3P6(ER) | Gulf Air | 26235 | |
A4O-MA | A.320-231 | Oman Air | 230 | |
A4O-MB | A.320-231 | Oman Air | 225 | |
A4O-MC | A.320-211 | Oman Air | 289 | |
A4O-DB | DHC.6-300 | Oman Airlines | 813 | |
A4O-FB | F-27-500 | Oman Airlines | 10630 | |
A4O-FC | F-27-500 | Oman Airlines | 10631 | |
A4O-FE | F-27-500 | Oman Airlines | 10641 | |
A4O-FG | F-27-500 | Oman Airlines | 10642 | |
551 | BAC.1-11 485GD (F) | Sultan of Oman’s AF | 247 | |
552 | BAC.1-11 485GD (F) | Sultan of Oman’s AF | 249 | |
553 | BAC.1-11 485GD (F) | Sultan of Oman’s AF | 251 | |
C-130H | Sultan of Oman’s AF | |||
C-130H-30 | Sultan of Oman’s AF | |||
502 | C-130H | Sultan of Oman’s AF | 4916 | |
503 | C-130H | Sultan of Oman’s AF | 4948 | |
I-AEJA | B.767-236 | Air Europa | 25133 | |
G-ZZZB | B.777-236 | British Airways | 27106 | |
HB-IPH | A.310-322(ET) | Swissair | 409 | |
VT-EPQ | A.320-231 | Indian Airlines | 090 |
Zondag 14 juni 1998
Onderweg naar Delhi de 3e warme maaltijd binnen 24 uur weggewerkt (weer kip). Hoewel het in Muscat warmer was dan in Delhi, komt in Delhi de warmte toch een stuk overweldigender over. Dat zal wel van de vochtigheid komen. Na eerst de beide terminals gechecked te hebben, als je vanaf de departure-hal naar rechts het hek volgt, kom je na een paar honderd meter vanzelf langs een plek waar je tussen een muurtje en het hek in kunt staan en een gedeelte van het platform kunt zien. Ook kun je hiervandaan één van de banen zien en komt in ieder geval al het domestic verkeer hierlangs. Daarna zijn we met z’n drieën en alle bagage in één riksja gaan zitten/hangen om naar Connoughtplace vervoerd te worden en dat is best wel krap. Op Connoughtplace hebben we ons laten verleiden om naar een tourist-office gebracht te worden waar ons een hotelkamer voor 25$ per nacht werd aangenaaid.
June 14th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport
4L-85558 | Tu.154B2 | Air Georgia | 82A-558 | |
D-ABZB | B.747 | Lufthansa | ||
EX-85559 | Tu.154B2 | Kyrkhyzia | 82A-559 | |
EY-85511 | Tu.154B2 | Tajikistan | 82A-511 | |
PH-BUW | B.747-306 | KLM | 23508 | |
VT-DVB | B.707-337B | Bharatiya Vayu Sena | 19248 | |
DC.3 | ||||
HAL.748 | ||||
HAL.748 | ||||
VT-EQT | A.310-304 | Air India | 544 | |
VT-EQS | A.310-304 | Air India | 538 | |
VT-EGC | B.747-237B | Air India | 21995 | |
VT-EVB | B.747-437 | Air India | 28095 | |
VT-DXH | HAL.748-224 Srs.2 | Border Security Force | K/748/513 | |
VT-EIR | HAL.748-224 Srs.2M | Border Security Force | K/748/587 | |
VT-EFW | A.300B2-101 | Indian Airlines | 111 | |
VT-EHD | A.300B4-203 | Indian Airlines | 182 | |
VT-EPM | A.320-231 | Indian Airlines | 075 | |
VT-EPQ | A.320-231 | Indian Airlines | 090 |
June 14th 1998, Delhi – Air Force Headquarters
IE1205 | Ajeet | Bharatiya Vayu Sena | ||
IE1246 | Ajeet | Bharatiya Vayu Sena | ||
IE1975 | Ajeet | Bharatiya Vayu Sena |
Maandag 15 juni 1998
Vanochtend de grootste kakkerlak gespot, die ik ooit gezien heb (ruim 5 centimeter). Best leuk, als ‘ie tenminste niet uit m’n rugzak was komen kruipen. Geen van ons had zin om een vlek in het tapijt te maken dus nu zit ‘ie onder Hans z’n bed.
Safdarjung-Airport. Met de riksja naar de terminal, 3 kwartier lopen (38(C) om bij de flying club te horen dat we op de terminal een permit moeten halen om te mogen kijken. Na bij de terminal van een stuk of 5 kastjes naar evenzovele muren gestuurd te zijn, iedereen wist precies wat we nodig hadden en iedereen wist ook dat iemand anders dat moest regelen, keerden we onverrichter zaken terug naar Hans. Aangezien er slechts 2 Cessna’s, 2 King Air’s en een Krishak te zien zouden zijn bij de gliderclub, werd het ons iets te veel moeite. Toen maar geprobeerd het hoofdkwartier van de luchtmacht te vinden. Dat lukte niet, maar wel werden we via de luchtmacht-golf-course naar het Palam-museum
gebracht, waarvan wij uiteraard al wisten dat het op maandag gesloten was. De daar aanwezige personeelsleden waren zeer welwillend om ons te laten kijken maar hadden geen sleutel van de hal. Dan toch maar op woensdag naar het museum. Al lopend langs het hek was het kwik inmiddels gestegen naar 41(C, das best warm. Bij de terminal hebben we nog een plek gevonden waar een goed overzicht over het domestic platform te krijgen is, dit is het platform waar ook de militaire Il.76’s en Boeing 707’s staan. Als je met je gezicht naar de Arrival-hal staat, ga je naar links. Na een meter of 50 komt er een soort poortje, met een bord van de “Airports Authority of India” erboven. Loop door dat poortje, over scooter-parkeerplaats en je ziet vanzelf dat je aan het eind rechts door een hek het platform op kijkt. Later in de trip zouden we erachter komen dat je hier wel vrij vlot en regelmatig wordt weggetrapt, maar ze bijten niet. Op de terugweg zagen we vanuit de taxi bij het West AF HQ een Mystere en een Gnat op palen tentoongesteld staan.
June 15th 1998, Delhi -Safdarjung
VT-AKH | DH.85 | Air India | 7052 | pres. |
June 15th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport
VT-EGG | B.737-2A8 Advc. | Alliance Air | 22283 | |
VT-EWC | B.737-2U4 Advc. | Alliance Air | 22576 | |
BH1011 | HS.748 | Bharatiya Vayu Sena | K/748/507 | |
H2379 | HS.748 | Bharatiya Vayu Sena | K/748/586 | |
K3013 | Il.76 | Bharatiya Vayu Sena | 00.3488629 | |
VT-EHL | HAL.748-224 Srs.2 | Border Security Force | K/748/549 | |
VT-EHC | A.300B4-203 | Indian Airlines | 181 | |
VT-EVD | A.300-B4 | Indian Airlines | 240 | |
VT-EPK | A.320-231 | Indian Airlines | 058 | |
VT-EGJ | B.737-2A8 Advc. | Indian Airlines | 22286 | |
VT-JAQ | B.737-497 | Jet Airways | 25663 | |
VT-UPC | F-27-500 | UP Air | 10667 |
June 15th 1998, Delhi – Subrota Park
IE1061 | Gnat F1 | Bharatiya Vayu Sena | FL.7 | pres. |
IA1016 | Mystere 4A | Bharatiya Vayu Sena | 341 | pres. |
Terug in het hotel, op het bed liggen tickets, dollars en traveller-cheques uitgespreid te drogen. Het waterdichte vak in mijn moneybelt bleek toch niet zo heel erg waterdicht, waardoor ik er dwars doorheen heb gezweet. Een voordeel van dit dure hotel, is zojuist gebleken, is dat je voor 8 rupees (40 cent) een blouse kan laten wassen. Voor dat geld gaan we dus niet zelf lopen klooien. In tegenstelling tot wat ons was beloofd, bleken onze kleren ’s avonds nog niet terug te zijn, morgenochtend moest zeker lukken.
Dinsdag 16 juni 1998
De moeson lijkt Delhi gevonden te hebben. In de stromende regen gaan we nog even terug naar de plek bij het Western AF HQ, waar we gisteren een paar kisten tentoongesteld zagen staan. En passant kwamen we nog een Su.7 tegen die bij een school op de speelplaats stond. Op de terugweg, na nog even op de luchthaven gekeken te hebben, naar de stad in een lekke taxi in een wolkbreuk gereden. Helaas werkten, behalve het dak, ook de ruitenwissers niet dus werd het bij tijd en wijle best spannend. Terug in het hotel maar weer eens naar de kleding gevraagd, die komt vanavond om 10.00 uur. Het zal mij benieuwen.
June 16th 1998, Delhi – Army Public School
B909 | Su.7BMK | Bharatiya Vayu Sena | 7212 | pres. |
’s Avonds om 10 uur, inderdaad de kleren. Schoner dan ooit en netjes gestreken. Vanavond weer bij restaurant Pakwan gegeten, lekker voor weinig.
Woensdag 17 juni 1998
Vanochtend eerst de zooi ingepakt en het hotel betaald, daarna naar het luchtmacht museum op Palam via de terminal om geld te wisselen. De eerste honderd dollar en mijn voorraadje rupees zijn er al door. Dat gaat eigenlijk iets te hard, maar we hebben dan ook een aantal beginnersfouten gemaakt die niet meer zullen voorkomen. Om van de terminal naar het museum te komen nemen we een taxi. Voorin kwamen, behalve de chauffeur, nog 2 mannen zitten die blijkbaar de zelfde kant op moesten. Na een paar honderd meter vloog de linker voordeur open en lazert er één van die mannetjes uit de taxi die zich nog net aan de deur kan vasthouden en zo een aantal meters achter de taxi aansleept. En passant worden nog een paar bagagetrolleys geramd, maar ook daardoor laat het mannetje zich niet van de wijs brengen. Terug in de taxi, de deur extra hard dichtslaan, en verder. Weer een paar honderd meter verder een knal, rook, zowel buiten als binnen, en doorrijden met alle raampjes open omdat door de rookontwikkeling het zicht wordt belemmerd. Uiteindelijk toch maar gestopt en verder met een andere taxi. Uiteindelijk in het museum aangekomen wilden wij natuurlijk ook de vliegtuigen van het museum zien die in opslag stonden en eigenlijk niet voor publiek te bezichtigen waren. Na slechts één kastje en één muur gaven we het op omdat het tweede kastje zich op de Nederlandse ambassade bevond, waarvandaan een brief naar de volgende muur, het Airforce HQ, gestuurd moest worden, hetgeen weer zou leiden tot een permit van de sucurity-officer, in wiens kantoor wij ons nu ook al bevonden.
June 17th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport
VT-EVD | A.300 | Indian Airlines | ||
VT-ESJ | A.320-231 | Indian Airlines | 490 | |
VT-JAN | B.737-48E | Jet Airways | 25775 | |
VT-JAR | B.737-45R | Jet Airways | 29032 | |
9N-ACA | B.757-2F8 | Royal Nepal Airlines | 23850 | |
N921FT | B.747-283B | Polar | 21575 | |
RA-…31 | Il.76 | Aeroflot | ||
VH-OGH | B.767-338(ER) | Quantas | 24930 |
June 17th 1998, Delhi – Palam Air Station – Indian Air Force Museum
MXY-7 | Japanese AF | |||
BL727 | An.12B | Bharatiya Vayu Sena | ||
HE924 | B-24J | Bharatiya Vayu Sena | 1508 | |
IK450 | C-119G | Bharatiya Vayu Sena | ||
IF907 | Canberra | Bharatiya Vayu Sena | ||
E2016 | Ajeet | Bharatiya Vayu Sena | ||
IE1059 | Gnat F.1 | Bharatiya Vayu Sena | FL-9 | |
D1205 | HF-24 Marut 1 | Bharatiya Vayu Sena | ||
IX737 | HT-2 | Bharatiya Vayu Sena | ||
BA263 | Hunter F.56 | Bharatiya Vayu Sena | ||
AB832 | Hurricane | Bharatiya Vayu Sena | ||
IL860 | Il.14 | Bharatiya Vayu Sena | ||
N949 | Hindustan HAOP-27 | Bharatiya Vayu Sena | ||
I589 | Lysander Mk.II | Bharatiya Vayu Sena | ||
C 499 | MiG.21PL | Bharatiya Vayu Sena | ||
BZ900 | Mi.4 | Bharatiya Vayu Sena | ||
IA1329 | Mystere 4A | Bharatiya Vayu Sena | 401 | |
IC554 | Ouragan | Bharatiya Vayu Sena | ||
IV3368 | Prentice T.1 | Bharatiya Vayu Sena | ||
HS986 | Spitfire F.XVIIIe | Bharatiya Vayu Sena | 6S.699526 | |
B888 | Su.7B | Bharatiya Vayu Sena | ||
IZ1590 | S-55C | Bharatiya Vayu Sena | ||
HA623 | Tempest Mk.II | Bharatiya Vayu Sena | ||
ID606 | Vampire NF.54 | Bharatiya Vayu Sena | 13085 | |
K813 | Wapiti Mk.IIA | Bharatiya Vayu Sena |
June 17th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport
K3070 | An.32 | Bharatiya Vayu Sena | ||
K2899 | B.707-337C | Bharatiya Vayu Sena | 19988 | |
Z2369 | Mi.8T | Bharatiya Vayu Sena | ||
VT-EUN | Ce.550 | India International Airways | 5500352 | |
VT-EDW | A.300B2-101 | Indian Airlines | 036 | |
VT-JAK | B.737-4Y0 | Jet Airways | 24687 | |
VT-JAN | B.737-48E | Jet Airways | 25775 |
Donderdag 18 juni 1998
Gisteren zijn we met de trein naar Agra gereisd. Na het ontbijt werden we opgehaald door onze riksja-wallah annex gids voor vandaag. Eerst naar het vliegveld. Van kastjes en muren was hier geen sprake, we mochten er gewoon niet op. Er is wel een civiele terminal, maar daar mag je alleen heen als je een ticket hebt. Zelfs het argument dat we naar de terminal wilden om een ticket te kopen, hielp niet.En van buitenaf is het ook al geen doen. Op Agra geen vliegtuigen dus, wie weet meer succes op Jaipur of Jodhpur.
Vrijdag 19 juni 1998
Vanochtend vroeg op, want de bus vertrekt om half acht. In de bus bleek dat onze stoelnummers dubbel waren verkocht en dat die andere kopers er eerder bij waren dan wij. Toen maar op andere plaatsen gaan zitten, hetgeen voor Alex en mij beter afliep dan voor Hans. Toen de bus namelijk helemaal vol was, kwam er nog één man binnen die natuurlijk een reservering had voor de stoel waar Hans nu op zat. Hans mocht derhalve in het chauffeurscompartiment zitten, hetgeen met de Indiase rijstijl geen pretje is. Dan zie je namelijk precies hoe rakelings de bussen en vrachtwagens langs elkaar razen. In Jaipur hebben we de bus voor morgen naar Jodhpur gereserveerd, nog vroeger op dus, want deze bus vertrekt al om zeven uur. Daarna, via het vliegveld (prima uitzicht vanuit het restaurant, maar wel erg dure cola (ƒ1,25)) naar de stad om in ieder geval het “paleis der winden” te zien voordat we weer vertrekken.
June 19th 1998, Jaipur
VT-JAE | B.737-4H6 | Jet Airways | 27086 | |
VT-EPU | Do.228-201 | National Airports Authority | 8090/HAL2016 |
Zaterdag 20 juni 1998
Hans is vannacht ziek geworden en Alex voelt zich ook niet optimaal, dus we hebben de bus maar laten lopen. Eerst dus maar uitgeslapen en daarna naar het station om voor morgen een treinkaartje te regelen. Omdat er in dit dorp geen ruk te beleven valt, behalve de dingen die we gisteren al gezien hebben, zitten we (Alex en ik) maar weer op het vliegveld, in het airconditioned restaurant.
June 20th 1998, Jaipur
VT-EGF | B.737-2A8 Advc. | Indian Airlines | 22282 | |
VT-EHF | B.737-2A8 Advc. | Indian Airlines | 22861 | |
VT-JAI | B.737 | Jet Airways | ||
VT-MPS | A.109 | Madhya Pradesh Gvmt. |
Maandag 22 juni 1998
Op het dakterras van hotel “Swastika” in Jaisalmer vliegen de Mi.24’s en de Mi.8-en je om de oren. Om de hoek stond nog een verassing op ons te wachten:
June 22nd 1998, Jaisalmer
D1237 | HF-24 Marut 1 | Bharatiya Vayu Sena | pres. |
Dinsdag 23 juni 1998
Vanochtend eindelijk 2 Mi.8-en kunnen lezen. Inmiddels blijken er ook MiG.21’s en MiG.27’s op Jaisalmer te landen. Omdat Jaisalmer een enorm veld is, midden in de woestijn, hebben we niet geprobeerd om dichterbij te komen. Het leek ons in dit land (en bij deze temperatuur) niet handig om zonder beschutting langs het hek te gaan staan. Helaas heeft dit veld geen civiel gedeelte (daar kun je tenminste gewoon een taxi naartoe nemen). Hans en Alex kregen vanuit het zwembad nog wel een Mi.8 voor de verrekijker.
June 23rd 1998, Jaisalmer
Z2390 | Mi.8T | Bharatiya Vayu Sena | ||
Z2451 | Mi.8T | Bharatiya Vayu Sena | ||
Z2481 | Mi.8T | Bharatiya Vayu Sena |
Woensdag 24 juni 1998
Vandaag, vanuit het zwembad, eindelijk een Mi.24 voor de kijker waarvan we ten minste een deel van de regi konden lezen.
June 24th 1998, Jaisalmer
..211 | Mi.24 | Bharatiya Vayu Sena |
Donderdag 25 juni 1998
Vanochtend om 5:00 uur waren we al in Jodhpur. Alex heeft besloten het op te geven en een vliegticket naar huis te gaan kopen. Vanaf vanmiddag zijn we dus nog een dag of 5 met z’n tweeën en daarna moet ik het anderhalve week in m’n eentje redden. Ik heb er alle vertrouwen in dus met mij gaat alles goed. Zelfs mijn dreigement dat ik Alex de rest van z’n leven zou pesten dat ‘ie een watje is omdat hij India niet aankan, kan hem er niet van weerhouden nu naar huis te willen. En zo geschiedde. Alex is vanmiddag om een uur of drie op de bonnefooi naar Delhi gevlogen.
June 25th 1998, Jodhpur
VT-EHH | B.737-2A8 Advc. | Alliance | 22863 | |
D1198 | HF-24 Marut 1 | Bharatiya Vayu Sena | ||
.2032 F | HS.748 | Bharatiya Vayu Sena | ||
VT-EHF | B.737-2A8 Advc. | Indian Airlines | 22861 |
Vrijdag 26 juni 1998
Gisteren hadden Hans en ik al het plan opgevat om vandaag eens te kijken of we in de landing van Jodhpur niet wat vliegmachines konden gaan zien. Het grootste probleem bleek hierbij om van de riksja-wallah af te komen, die er niet van was te overtuigen dat wij van de luchthaven-terminal, die om half acht ’s ochtends nog verlaten was, echt niet terug naar de stad wilden, maar liever een eindje gingen wandelen in de brandende zon. De locatie waarvandaan we de kisten konden zien landen vonden we doordat er een MiG.21 over
onze hoofden kwam denderen. Eerst zijn we in een in aanbouw staand huis gaan zitten, lekker beschut tegen zon en overijverige bewakers, maar daar bleken we er iets te recht onder te zitten, en van onderen lijken die vliegtuigen allemaal wel erg veel op elkaar. Zodoende zijn we ons heil maar in de bosrand rond de akker gaan zoeken. Hier zaten we beter, waardoor we gelukkig flink wat MiG’s hebben kunnen noteren en fotograferen. De MiG.21’s en 27’s waren alle voorzien van een squadronbadge, zie foto’s (???), van welk squadron is mij niet bekend. Een van de MiG.21’s was in desert-camo, de rest was egaal grijs.
June 26th 1998, Jodhpur
C2024 | MiG.21bis | Bharatiya Vayu Sena | ||
C2272 | MiG.21bis | Bharatiya Vayu Sena | ||
C2314 | MiG.21bis | Bharatiya Vayu Sena | ||
C2325 | MiG.21bis | Bharatiya Vayu Sena | ||
C2791 ?? | MiG.21bis | Bharatiya Vayu Sena | ||
C2804 | MiG.21bis | Bharatiya Vayu Sena | ||
C2821 | MiG.21bis | Bharatiya Vayu Sena | ||
..613 | MiG.23UB | Bharatiya Vayu Sena | ||
TS518 | MiG.27ML | Bharatiya Vayu Sena | ||
TS656 | MiG.27ML | Bharatiya Vayu Sena | ||
TS660 | MiG.27ML | Bharatiya Vayu Sena | ||
TS664 | MiG.27ML | Bharatiya Vayu Sena |
Zondag 28 juni 1998
Met de trein, via Gwalior, naar Varanasi, althans dat dachten we. Op het moment dat ik dit schrijf realiseer ik mij dat het vandaag de 28e is. En er stond toch 29e op het treinticket? En inderdaad ziet het er naar uit dat we een dagje Gwalior in het verschiet hebben.Gwalior heeft ook een vliegveld. Het is een mooi, overzichtelijk vliegveld met een ruime moderne terminal, waarin zelfs een soort “viewing-area” te vinden is. Indian Airlines voert twee verschillende vluchten uit op dit vliegveld, van Delhi naar Bombay via Gwalior, en van Bombay naar Delhi via Gwalior, en dat dan maar liefst vier keer per week. Helaas niet op zondag.
Maandag 29 juni 1998
Vanochtend toch maar weer naar het vliegveld. Er bleken volgens de kopieën van Hans Mirage 2000’s te staan hier. Behalve dat vonden we ook nog een stapeltje MiG.29’s (8 stuks), helemaal niet erg. Overigens moesten we ons daarvoor wel in het niet toegankelijke deel van de terminal begeven. Eerst werden we daar twee keer weggetrapt, de derde keer was scheepsrecht. Door een raam in het trappenhuis zagen we de MiG’s staan. Dat dit naar ons gevoel niet geheel veilig was is er de reden van dat we ze niet allemaal hebben gelezen. Er was bij de MiG’s geen actie te bekennen, alleen de Mirage en de Antonov waren in beweging (de Mirage kwam binnen en de Antonov taxiede wat rond).
June 29th 1998, Gwalior
K2762 | An.32 | Bharatiya Vayu Sena | 1208 | |
MiG.29 | Bharatiya Vayu Sena | Spec.c/s | ||
MiG.29 | Bharatiya Vayu Sena | Spec.c/s | ||
KB713 | MiG.29 | Bharatiya Vayu Sena | ||
KF111 | Mirage 2000 | Bharatiya Vayu Sena | ||
B… | Su.7B | Bharatiya Vayu Sena |
Woensdag 1 juli 1998
Per riksja de 23 km. naar de lokale vlieghei afgelegd. Varanasi heeft een typisch Indiaas vliegveld, hetgeen betekent dat er ruk te doen is. De eerste actie die we hier kunnen verwachten vindt misschien plaats over een uur of 2, als er geen vertraging is. Daar hebben we maar niet op gewacht. Omdat het al sinds zondag niet lukte om Alex telefonetisch te bereiken, heeft Hans nu maar iemand anders uit bed gebeld om eens te horen of die al iets van ome Alex heeft gehoord. Alex blijkt met cholera in het AMC te liggen. Hij zou zondag of maandag zijn thuisgekomen en morgen of overmorgen al weer naar huis mogen. Ik ben erg benieuwd naar het verhaal hoe dat allemaal zo is gekomen, en hoe het komt dat Hans en ik nergens last van hebben.
Vrijdag 3 juli 1998
Hans is achtergebleven in Varanasi, waarvandaan hij (volgens plan) terugvliegt naar Delhi en daarna naar Nederland. Ik ben op weg naar Nepal. Na weer eens 9 uur in een bus doet alles pijn. Met name zitvlak en knieën hebben het moeten ontgelden. Van een Los Angeliaan in de bus kreeg ik de tip om naar het “Namaskar Guest House” te gaan. Bleek een goede tip want ik zit midden in het centrum op een double room with att. bath voor maar Rp.100. Na een paar uurtjes slaap heb ik eerst m’n vuile was maar eens aan de laundry service mee gegeven, daarna een paar e-mail’s verstuurd, wat gegeten en m’n vliegticket weggebracht voor reconfirmation. Toen maar eens het vliegveld uitgechecked. Tot mijn grote verassing een redelijk drukke luchthaven met zowel op de International als op de Domestic terminal een uitzwaaiterras, waarvandaan zelfs gefotografeerd mag worden. Daar heb ik het dus bijna de hele dag uitgehouden.
July 3rd 1998, Kathmandu – Tribhuvan
9N-ADJ | Bell 206 | |||
9N-ACC | DHC.6 | |||
9N-AED | AS.350 | |||
9N-AAU | HS.748 | |||
9N-AEE | Be.1900D | Buddha Air | ||
9N-AEK | Be.1900D | Buddha Air | ||
9N-ADP | Mi.17-1V | Cosmic Air | 95898 | |
9N-ACE | Do.228-101 | Everest | 7168 | |
9N-ACG | Do.228-212 | Everest | 8186 | |
9N-ADK | Mi.17 | Everest | 59489605122 | |
9N-ADL | Mi.17 | Everest | 59489605283 | |
9N-AEO | Do.228 | Gorkha Airlines | ||
9N-ADS | Mi.17-1V | Gorkha Airlines | 95603 | |
9N-ADT | Mi.17-1V | Gorkha Airlines | 95604 | |
9N-AEB | DHC.6 | Lumbini Airways | ||
9N-AEQ | DHC.6 | Lumbini Airways | ||
9N-ADI | AS.350B2 | Manakamana | 2447 | |
9N-ACP | HS.748-256 Srs.2A | Necon Air | 1667 | |
9N-ADE | HS.748-378 Srs.2B | Necon Air | 1784 | |
9N-AEG | HS.748-501 Srs.2B | Necon Air | 1806 | |
RAN-30 | Alouette III | Nepal AF | ||
RAN-20 | HS.748-275 | Nepal AF | 1698 | |
RAN-28 | SA.330J | Nepal AF | 1312 | |
RAN-14 | SC.7 | Nepal AF | SH.1894 | |
RAN-19 | SC.7 | Nepal AF | ||
9N-ACX | HS.748-426 Srs.2B | Nepal Airways | 1799 | |
Mi.17 | Nepal Airways | |||
9N-ADC | Mi.17 | Nepal Airways | 59489607321 | |
9N-ADG | Mi.17 | Nepal Airways | ||
9N-ADN | Mi.17 | Nepal Airways | 95985 | |
9N-RAI | Bell 206L-3 | Nepal Royal VVIP Flight | 51273 | |
9N-RAL | Bell 206L-4 | Nepal Royal VVIP Flight | 52021 | |
9N-RAJ | AS.332L1 | Nepal Royal VVIP Flight | ||
9N-ABM | DHC.6-300 | Royal Nepal Airlines | 455 | |
9N-ABO | DHC.6-300 | Royal Nepal Airlines | 638 | |
9N-ABP | DHC.6-300 | Royal Nepal Airlines | 654 | |
9N-ABT | DHC.6-300 | Royal Nepal Airlines | 812 | |
9N-ABX | DHC.6-300 | Royal Nepal Airlines | 830 | |
9N-ABK | PC.6/B1-H2 | Royal Nepal Airlines | 755 | |
HS-TAP | A.300-622R | Thai International Airways | 635 | |
N591NC | Ce.180K | 18053193 | ||
VT-EFX | A.300B2-101 | Indian Airlines | 113 | |
VT-EPI | A.320-231 | Indian Airlines | 056 | |
YU-ANP | B.737-2K3 | Aviogenex | 23912 |
Bij terugkomst in de stad een mountainflight geboekt voor $99,-. Een rib uit m’n lijf maar ik kom nu eenmaal niet elke week zo dicht in de buurt van het dak van de wereld.
Zaterdag 4 juli 1998
Vanochtend vroeg op om naar het vliegveld gebracht te worden. De mountainflight was fantastisch, in het bijzonder was het uitzicht over Mount Everest natuurlijk onvergetelijk. Althans, ik hoop dat ik de Mount Everest nog herken, alle bergen die ik heb gezien leken erg hoog.
July 4th 1998, Kathmandu – Tribhuvan
9N-AEH | HS.748 | Necon Air | ||
9N-ACD | Y12 II | Nepal Airways | 0055 | |
9N-RAG | AS.332L | Nepal Royal VVIP Flight | 2148 | |
B-2845 | B.757-2Z0 | China Southwest Airlines | 27512 |
Maandag 6 juli 1998
Hoewel ik van plan was om vandaag naar Bodnath te gaan, liep ik per ongeluk (echt waar) tegen het vliegveld aan. Hier ben ik eerst maar een tijdje blijven zitten en ik betwijfel op dit moment of ik Bodnath nog ga bereiken vandaag. Op de één of andere manier vind ik die stupa’s niet zo boeiend, hoewel in Bodnath wel de grootste van Nepal staat. Op het vliegveld weer veel te veel foto’s gemaakt. Vooral van de Gorkha Airlines Mi.17 die wat ging testvliegen en de RAN Puma die trainingsrondjes vloog.
July 6th 1998, Kathmandu – Tribhuvan
9N-ACV | Do.228 | Everest | ||
9N-ADT | Mi.17-1V | Gorkha Airlines | 95604 | |
9N-AEA | DHC.6 | Lumbini Airways | ||
RAN-31 | Alouette III | Nepal AF | ||
9N-ACA | B.757-2F8 | Royal Nepal Airlines | 23850 | |
9N-ABB | DHC.6-300 | Royal Nepal Airlines | 302 | |
AP-BEU | A.310 | PIA | 691 | |
B-2839 | B.757-2Z0 | China Southwest Airlines | 27269 | |
HS-TAR | A.300-622R | Thai International Airways | 681 | |
S2-ACH | F-28-4000 | Biman Bangladesh Airlines | 11172 | |
VT-EFX | A.300B2-101 | Indian Airlines | 113 | |
VT-ESH | A.320-231 | Indian Airlines | 469 |
Woensdag 8 juli 1998
Vanochtend toe ik wakker werd, hoosde het. Terwijl ik zat te eten hoosde het en toen ik alles had ingepakt en in de taxi naar het vliegveld zat, hoosde het nog steeds. Ik realiseer mij inmiddels dat ik tot noch toe erg veel mazzel heb gehad met het weer. Even na drieën. Ik ben inmiddels ingechecked, 600 rupees airport-tax lichter en alles lijkt zowaar goed te lopen. De zon is inmiddels gaan schijnen dus ga ik nog een uurtje op het panorama-terras rondhangen.
July 8th 1998, Kathmandu – Tribhuvan
9N-ACR | AS.350 | Dynasty | ||
RAN-33 | AS.350 | Nepal AF | ||
A5-RGE | BAe.146-100 | Druk Air | E.1199 | |
HS-TAM | A.300-622R | Thai International Airways | 577 | |
VT-ELW | A.300B2-101 | Indian Airlines | 026 | |
VT-EPP | A.320-231 | Indian Airlines | 089 | |
VT-ESK | A.320-231 | Indian Airlines | 492 |
July 8th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport
UK-86579 | Il.62M | Uzbekistan Airlines | 2951636 | |
UN-85385 | Tu.154B2 | Tana-Arka Airlines | 79A-385 | |
K2744 | An.32 | Bharatiya Vayu Sena | ||
K2753 | An.32 | Bharatiya Vayu Sena | ||
K2759 | An.32 | Bharatiya Vayu Sena | ||
VT-EFW | A.300B2-101 | Indian Airlines | 111 |
Donderdag 9 juli 1998
Drie-en-een-half uur langs het hek gestaan en alleen maar gestoord door vele lokalo’s die het nodig vinden om op ongeveer 40 centimeter afstand van je te gaan staan en je vol verbazing aan te staren. Na een keer of 5 gaat dat behoorlijk vervelen. Nog vervelender vond ik dat er plotseling 3 militairen dit zelfde gedrag gingen vertonen. Gelukkig gingen ze weer nadat ze alledrie even door m’n verrekijker hadden gekeken, en me daarvoor allervriendelijkst bedankt hadden. Kort daarna ben ik maar eens naar de
international terminal verkast, om in een airconditioned ruimte wat af te koelen.
July 9th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport
A5-RGE | BAe.146-100 | Druk Air | E.1199 | |
JA8586 | MD.11 | Japan Airlines | 48577 | |
F-OGYT | A.310-324 | Aeroflot | 660 | |
VT-EPA | Be.200 | |||
VT-EHS | Learjet | |||
VT-TAC | P.68 | |||
VT-EHH | B.737-2A8 Advc. | Alliance | 22863 | |
Z 923 | Alouette III | Bharatiya Vayu Sena | AH080 | |
Z1812 | Alouette III | Bharatiya Vayu Sena | ||
K2742 | An.32 | Bharatiya Vayu Sena | 0808 ? | |
H1030 | HS.748 | Bharatiya Vayu Sena | ||
H1529 | HS.748 | Bharatiya Vayu Sena | 567 | |
K3013 | Il.76 | Bharatiya Vayu Sena | 00.3488629 | |
VT-EDW | A.300B2-101 | Indian Airlines | 036 | |
VT-EFW | A.300B2-101 | Indian Airlines | 111 | |
VT-EHD | A.300B4-203 | Indian Airlines | 182 | |
VT-EPC | A.320-231 | Indian Airlines | 046 | |
VT-EPP | A.320-231 | Indian Airlines | 089 | |
VT-EPR | A.320-231 | Indian Airlines | 095 | |
VT-EGF | B.737-2A8 Advc. | Indian Airlines | 22282 | |
VT-JAS | B.737-45R | Jet Airways | 29033 | |
VT-SIC | B.737-4Q8 | Sahara Airlines | 24708 | |
VT-SIF | B.737-2K9 | Sahara Airlines | 22416 | |
VT-UPC | F-27-500 | UP Air | 10667 | |
VT-EIQ | Do.228 | Vayudoot | ||
YU-ANP | B.737-2K3 | Aviogenex | 23912 |
Eerst de terminal zelf geprobeerd. Helaas mag ik daar niet in want mijn vlucht gaat pas morgen. Dan de wachtruimte buiten de terminal, daar mag ik, om dezelfde reden, ook niet in, tenzij ik een kaartje koop voor 15 rupees. Ik kon trouwens, aldus de portier, beter een verdieping hoger naar de “departure-waiting-room” gaan. Hij kon mij niet aan m’n verstand peuteren waar dan precies een “Arrival-waiting-room” voor diende, het was er erg rustig.
Vrijdag 10 juli 1998
Ik ben ingechecked en zit in de volgende wachtruimte. Er bleek toch geen airport-tax betaalt te hoeven worden dus heb ik mij voor niets in allerlei bochten gewrongen om 300 rupees over te houden. Alsnog tax-free iets kopen gaat ook niet want je kunt hier alleen in dollars betalen. Dit is en blijft een belachelijk land.
July 10th 1998, Delhi – Indira Ghandi International Airport
3B-NAL | B.767-23B(ER) | Air Mauritius | 23974 | |
A4O-GY | B.767-3P6(ER) | Gulf Air | 26234 | |
UR-86133 | Il.62M | Air Ukraine | 1138234 | |
VT-LCA | B.727-243F | Hinduja Cargo Services | 22052 | |
VT-ESK | A.320-231 | Indian Airlines | 492 |
De vlucht van Delhi naar Abu Dhabi verliep zonder bijzonderheden. Tijdens de landing op Abu Dhabi kun je goed zien waar dit land uit bestaat. Zand, zand en nog eens zand. Een woestijn waarvan ik dacht dat ‘ie alleen in films en stripverhalen bestand. Op het vliegveld zelf is ook geen ruk te beleven, ik zit hier nu al een uur en er is pas één vliegtuig geland. Dat schiet dus niet op zo.
July 10th 1998, Abu Dhabi International Airport
A4O-EB | A.320-212 | Gulf Air | 325 | |
A4O-EC | A.320-212 | Gulf Air | 345 | |
A4O-EK | A.320-212 | Gulf Air | 481 | |
A4O-EN | A.320-212 | Gulf Air | 537 | |
A4O-GH | B.767-3P6(ER) | Gulf Air | 24484 | |
A4O-GK | B.767-3P6(ER) | Gulf Air | 24496 | |
L.1011 | Gulf Air | |||
L.1011 | Gulf Air | |||
A4O-MB | A.320-231 | Oman Air | 225 | |
A6-EKJ | A.310 | Emirates | 597 | |
A6-SHK | BAe.146-100 | UAE Gvmt. | E.1091 | |
A7-ABO | A.300B4-622R | Qatar Airways | 668 | |
AP-BEL | A.300B4-203 | PIA | 269 | |
LX-ACV | B.747-271C | Cargolux | 21964 | |
F-OHMR | A.320-232 | MEA | 676 | |
YK-AHB | B.747SP-94 | Syrianair | 21175 | |
YN-CEW | Il.76TD | GATS | 1023410360 | |
YN-CEX | Il.76TD | GATS | 1023411368 |
Tijdens het uittaxiën kon ik eindelijk de twee Nicaraguaanse Il.76’s lezen, die het vlieggebeuren alhier ook meteen supervet maakten. Volgens de captain is het 42°C. op Doha. Gelukkig hebben ze hier een restaurant met AC en uitzicht. Van dat uitzicht moet dan wel worden genoten zonder verrekijker, want die mag ik, aldus een politieagent, niet gebruiken. Als ik het toch doe, neemt ‘ie ‘m in beslag, zegt ‘ie. In Nederland zou ik hier absoluut ruzie over zijn gaan maken, maar hier lijkt het me niet verstandig om een dergelijk experiment uit te voeren, en bovendien heb ik alles wat ver weg staat toch al gezien. Het normale verkeer kan hier makkelijk met ’t blote oog gelezen worden.
July 10th 1998, Doha
A4O-EI | A.320-212 | Gulf Air | 459 | |
A4O-EK | A.320-212 | Gulf Air | 481 | |
A4O-EL | A.320-212 | Gulf Air | 497 | |
A4O-EL | A.320-212 | Gulf Air | 497 | |
A4O-GJ | B.767-3P6(ER) | Gulf Air | 24495 | |
A4O-GZ | B.767-3P6(ER) | Gulf Air | 26237 | |
A7-FCC | PA.28-181 | 2890171 | ||
A7-FCD | PA.28-181 | 2890172 | ||
A7-FCE | PA.28-181 | 2890173 | ||
A7-FCP | PA.28-181 | 2890137 | ||
A7-FCR | PA.28-181 | 2890139 | ||
A7-HAM | Bell 212 | Gulf Helicopters | 30911 | |
A7-HAR | Bell 412SP | Gulf Helicopters | 36016 | |
A7-HAT | Bell 212 | Gulf Helicopters | 31149 | |
A7-HAU | Bell 412 | Gulf Helicopters | ||
A7-HAV | Bell 412 | Gulf Helicopters | ||
A7-HAZ | Bell 412 | Gulf Helicopters | ||
A7-ABP | A.300B4-622R | Qatar Airways | 630 | |
A7-ABD | B.727-264A | Qatar Airways | 22982 | |
A7-ABE | B.727 | Qatar Airways | ||
A7-ABG | B.727-294A | Qatar Airways | 22043 | |
A7-AAD | Da.900 | Qatar Amiri Flight | 91 | |
AP-BFL | A.300B4-203 | PIA | 204 | |
84-24379 | C-12D | US Army | BP.50 | |
VT-EPF | A.320-231 | Indian Airlines | 049 |
The End